Recensie: studenten op smartphone-dieet in De kleine filosofie van de digitale onthouding

Hoe is het om een poos volledig smartphonevrij te leven? Geen gesprekken op Messenger of WhatsApp, maar bijpraten met een drankje. Tijdens je treinrit naar huis niet Punt.Avans.nl checken, maar dagdromen of uit het raam kijken.

Je hersenen een beetje laten dwarrelen in plaats van gedachteloos door je newsfeed scrollen. In De kleine Filosofie van de Digitale Onthouding proberen een aantal studenten zeven dagen lang  een ‘digitale detox’ uit. Een leven zonder Instagram, Facebook, Tinder, zonder e-mail en WhatsApp, zonder reisplanners en Google Maps – wat doet dat met je?

Overtuigend
Auter en filosoof Hans Schnitzler moedigt ons aan dat net als hen eens te proberen. Dankzij de ervaringen van de vijftien studenten die een tijdje op digitaal rantsoen gingen, is zijn pleidooi overtuigend.

Persoonlijke ervaringen
Je moet er even inkomen: Schnitzler schrijft nogal filosofisch, maar daar wen je aan. De persoonlijke verhalen van de studenten zijn zo interessant, dat ze je inspireren om zelf de uitdaging aan te gaan. Zo vertelt een student dat een wandeling in het park hem enorm raakte. En een ander omschrijft het kijken naar de landschappen vanuit de trein als een kleine vakantie. Een derde voelt zich minder opgejaagd, omdat ze niet als een rusteloze souvenirjager overal foto’s van hoeft te maken.

Het enige minpunt  is de dikte van het boek. Van de diepte-interviews met de digi-vrije studenten had de schrijver best wat meer mogen delen. Dan was zijn betoog nog overtuigender geweest.