Recensie: te weinig aandacht voor schietgrage vrouwen in Godless

Godless is dé western hit van Netflix. Het verhaal over een mijnstad waar alle mannen overleden zijn en vrouwen de dienst uitmaken is origineel en prachtig gefilmd. Helaas zijn het uiteindelijk toch weer mannen die de meeste aandacht krijgen.

Scenarioschrijver en regisseur Scott Frank (Minority Report, Logan) wilde van Godless een film maken, maar werd door regisseur Steven Soderbergh (Ocean’s Eleven) overtuigd dat het verhaal beter zou werken als miniserie. Gelukkig zag ook Netflix dat in en zijn koste noch moeite gespaard om van Godless een nieuw hoogtepunt voor de streamingdienst te maken.

Dood en verderf
Godless draait om de strijd tussen Frank Griffin en Roy Goode. Twee outlaws die ooit samen over de prairies zwierven om dood en verderf te zaaien, maar nu lijnrecht tegenover elkaar staan. Hun strijd barst los in La Belle, een stad waar na een mijnongeluk alleen nog vrouwelijke inwoners en kinderen over zijn.

De van Downtown Abbey bekende Michelle Dockery schittert als sterke vrouw met een flink verleden achter de rug en Jeff Bridges (Dumb and Dumber) speelt de beste rol van zijn carrière als de intens gemene Frank Griffin.

Weergaloze climax
Regisseur Scott Frank neemt uitgebreid de tijd om het verhaal te vertellen en bouwt toe naar een weergaloze climax. Meer dan de strijd tussen Griffin en Goode zijn het de scénes in La Belle die, vanwege het vrouwenperspectief, Godless anders dan andere westerns maken. Had Frank zich nog meer daar opgericht dan had je van een tijdloze klassieker mogen spreken. Wat niet weg neemt dat Godless een serie is die je eigenlijk gewoon gezien moet hebben.

Marian

Adembenemend traag zoals in goede westerns. Lege droge landschappen, arme kale behuizing. Slepende dialogen en monologen met laconieke sterke personages. Hard en onverschillig wreed. Goed en slecht oorverdovend naast elkaar met een fantastisch eind.

2017-12-01 14:06:52