Studentenraad Breda wil van Breda een echte studentenstad maken

Foto: Paul van de Velde/Flickr“Breda heeft de potentie om net zo’n studentenstad te worden als Utrecht of Nijmegen. Daar geloof ik echt in”, zegt Meran Shafik. De tweedejaarsstudent Accountancy wil als nieuwe voorzitter van de Studentenraad Breda daarom het gesprek aan gaan met studenten én gemeente.

Bijna alle Nederlandse studentensteden hebben een overkoepelende studentenraad die fungeert als spreekbuis voor studenten- en studieverenigingen, in nauw contact staat met de gemeente en overlegt met hoger onderwijsinstellingen. Een dergelijk orgaan ontbrak nog in Breda en daarom is de studentenraad vorig studiejaar opgericht.

‘Mensen moeten eerst weten dat we bestaan’

Meran wil de komende maanden vooral gebruiken om de raad bekender te maken bij verschillende stakeholders. “We kunnen wel allemaal plannen maken en dingen organiseren, maar mensen moeten eerst weten dat we bestaan.”

Groot studentenfestival
In de toekomst wil Meran bijvoorbeeld meedenken over de huisvesting van internationale studenten en het behouden van net-afstudeerders in Breda. “Veel afstudeerders vertrekken uit de stad, dat is jammer. We willen Breda leuker maken voor studenten maar ook voor net-afgestudeerden.” Bijvoorbeeld door de komst van een groot festival voor alle Bredase studenten.

Momenteel bestaat de Studentenraad Breda naast Meran uit Jelger Elzinga student Communication & Multimedia Design en Eline Rooijendijk student Leisure Studies bij de NHTV.

Er wordt nog gezocht naar studenten voor de Raad van Toezicht. Deze raad komt maandelijks samen en het is de bedoeling dat zij oordelen of de studentenraad de juiste dingen doet. Bij interesse kun jij je melden op studentenraadbreda@gmail.com.

Antoine

Misschien ook wel iets voor Den Bosch?

2017-12-17 13:53:03