Uitvinder zeehondrobot Paro bij Avans

Hoe kun je zeehondrobot Paro succesvol inzetten in de zorg? Daar draait het om op de Paro-dag bij Avans in Den Bosch. Ook bedenker Takanori Shibata van het National Institute of Advanced Industrial Science and Technology in Japan is daarbij aanwezig.

Paro wordt vooral gebruikt in de zorg voor demente ouderen. De robot heeft een kalmerend effect, waardoor onrust bij de ouderen vermindert. Paro is levensecht. Door sensoren onder zijn vacht reageert hij op licht, geluid, aanraking en beweging. Het GET-lab (Gezondheidszorg- en Technologielab) van Avans is sinds 2014 in het bezit van de zeehondrobot. Die wordt onder andere door studenten gebruikt om onderzoek mee te doen.

Interviews door studenten
De Paro-dag wordt geopend door lectoren Louis Neven van Avans en Ramon Daniëls van Zuyd Hogeschool. Studenten van de minor Active Ageing lopen rond om deelnemers te interviewen die de zeehondrobot gebruiken. Ze verzamelen gebruikerservaringen en praktijkvoorbeelden en delen die met de aanwezigen.

Avans organiseert de Paro-dag samen met Zuyd Hogeschool, zorginstelling Zuyderland en Focal Meditech, leverancier van Paro in de Benelux. Deelname kost 75 euro, maar is gratis voor diegenen die een Paro meenemen. De Paro-dag is door de weersomstandigheden verplaatst van 12 december naar medio 2018. Een exacte datum is nog niet bekend. Kijk hier voor meer informatie.