Utrechtse student bijna neergeschoten na grap met nepwapen

Het had niet veel gescheeld of een dronken student (21) was vorige week in Utrecht neergeschoten door de politie. Hij liep met een nepwapen rond om een grap met zijn huisgenoten uit te halen.

De politie kreeg vrijdagochtend melding over een bewapende man op straat. Twee gealarmeerde agenten maanden hem om zijn wapen te laten vallen, maar daar gaf hij niet direct gehoor aan. Net op het moment dat de agenten op het punt stonden de trekker over te halen, stak hij zijn handen in de lucht, schrijft het Utrechtse universiteitsblad DUB.

Excuses
De student, die dronken was tijdens het incident, beseft dat de grap rampzalige gevolgen had kunnen hebben. Hij heeft uitgebreid zijn excuses gemaakt. Mede daarom heeft de officier van justitie hem een alternatieve straf opgelegd. Hij moet een paper schrijven over zijn actie en die persoonlijk aan de agenten aanbieden.

Ter waarschuwing verspreidde het Openbaar Ministerie gisteren een persbericht met een fictief nieuwsartikel over een doodgeschoten student, om te benadrukken hoe anders het had kunnen aflopen. “Gelukkig voor iedereen voltrok dit horrorscenario zich niet”, schrijft het OM.

Studentengrappen

Het is niet de eerste, en waarschijnlijk ook niet de laatste studentengrap waarvoor de politie moet uitrukken. Vorige maand dachten agenten aan een aanslag na paniek die ontstond bij de ‘ontvoering’ van een bestuurslid van een Wageningse studentenvereniging. In juli vorig jaar hield de politie in Breda twee studenten van NHTV Hogeschool aan die met bivakmutsen op iemand uit de auto sleepten.