Zwarte Pieten in de Avanskantine: ‘Al dat gepraat over racisme vind ik idioot’

Terwijl ze bij veel hogeschool- en universiteitskantines dit jaar verdwenen zijn, prijken de Zwarte Piet-knuffels bij Avans nog in de kantine. Met kroeshaar en dikke, rode lippen. “Ik heb er geen klachten over gehad, dus ze blijven gewoon staan”, reageert Eurest-medewerker Inge.

Wat vinden studenten van de poppen? “Prima dat ze er zijn. Dat hele debat vind ik kul”, zegt student Lars van Ondernemerschap & Retail Management. “Ik vind het ongelooflijk dat dit blijft voortduren en het verhaal zo wordt opgeblazen. Kinderen zien Zwarte Piet als voorbeeld. Het is een gezellig volksfeest en al dat gepraat over racisme vind ik idioot. Wat mij betreft mogen die poppen lekker blijven. En Zwarte Piet ook. Hij is gewoon zwart door de schoorsteen.”

Gezellig feest
Twee studenten SPH, die liever niet met naam genoemd worden, reageren ook onverschillig. “Zwarte poppetjes in de kantine? Boeiend.” Vooruit, de eerste student geeft toe ‘een beetje begrip’ te hebben voor mensen die het als kwetsend ervaren. “Kijk, als je voorouders hebt met een slavernijverleden, begrijp ik dat het confronterend kan zijn. Maar nu heeft het daar toch niets meer mee te maken? Het is zo’n gezellig feest. Ik wil gewoon niet dat het ophoudt, vanwege al die blije kinderen. Het is helemaal niet racistisch bedoeld. Tegelijkertijd denk ik wel: kinderen vinden het prima als ze cadeautjes krijgen. Dat ze hun buurman of een neef herkennen in de roetpieten, is echt niet zo’n probleem Ook Sinterklaas ziet er elke keer anders uit. Mijn neefje zei laatst: dat is een hulpsint hoor, want Sint ziet er niet zo uit.”

‘Ik vind het gezeur. Het is meer iets van grote steden’

De tweede SPH-student is iets feller: “Ik vind die roetpieten niet goed hoor. Ze moeten onherkenbaar blijven. We vieren dit al jaren zo. Waarom is het opeens nu een probleem? Mijn oma is Surinaamse en zij maakt er geen punt van. Vijftig jaar geleden hoorde je er ook niemand over. Ik vind het gezeur. Het is meer iets van grote steden. Je merkt dat mensen in kleinere plaatsen zich nog steeds zwart schminken.”

‘Een racistisch karikatuur kan in deze tijd echt niet meer’

Stomverbaasd
Punt peilde ook de mening van een Avans-medewerker. Haar reactie was net wat anders dan die van de studenten: “Ik was stomverbaasd toen ik deze week de kantine in kwam lopen en Zwarte Piet-poppen zag staan. De versiering is vast leuk en gezellig bedoeld, maar zo’n racistisch karikatuur kan in deze tijd echt niet meer. Zeker niet omdat zoveel mensen zich gekwetst voelen. Een onderwijsinstelling als Avans, die van zijn eigen studenten verwacht dat ze kritisch leren denken en meegaan met de veranderende samenleving, zou hier niet aan mee moeten doen.”

Inclusief
Twee weken geleden haalde cateraar Cormet alle verpakkingen weg bij de Hogeschool van Amsterdam en de Universiteit van Amsterdam waar een zwarte piet op staat. “Ik wil dat de UvA een inclusieve omgeving zonder racisme is en vind dat ik als witte man moet opkomen voor de inclusiviteit van de academische gemeenschap”,zei Paul Kisner, student Conservation and Restoration of Cultural Heritage daarover.

Bart

Ik mis een optie in de poll, 'Eens, zolang de piet een vreemd, slecht-Nederlands accent heeft, felrode lippenstift op heeft, kroeshaar op het hoofd heeft en vreemde inheemse oorbellen draagt.' Word jij volledig zwart als je door een schoorsteen gaat?

2017-12-05 17:03:23

Blek Piet

www.youtube.com/watch?v=6TAjt7hekJc www.youtube.com/watch?v=KjosGL5YwPw

2017-12-05 13:55:50

W*M

discriminatie is wanneer ik weer eens naar een nigeriaanse kerk ga en om het uur moet aan horen hoe gierig wij europeanen zijn deel en ontvang in drie voud!!! ....... geen wonder dat t er zo leeg is.

2017-12-05 11:46:02

Ton Ruis

Elke reactie op het vergelijken van een zwarte piet met racisme en een slavernij verleden ........is 10 reacties teveel

2017-12-04 16:56:26