Avans stapt over van eigen pas voor printjes en koffie naar OV-kaart

Of het gaat om betalen bij de catering of printen, je hebt nu nog een Avanspas nodig. Vanaf juli 2018 wil de hogeschool overstappen op de OV-kaart.

De techniek van een OV-kaart is, volgens de Diensteenheid ICT en Facilitaire Dienst (DIF), gelijk aan die van de Avanspas. Omdat bijna alle studenten en ook veel medewerkers een OV-kaart hebben, ligt er een voorstel van DIF om te stoppen met de uitgifte van Avanspassen. Alles wat je nu met de pas doet, kan dan namelijk met de OV-kaart. Dat is volgens DIF efficiënter en draagt bij aan het verduurzamen van Avans.

Uitzondering
Het plan is om vanaf juli 2018 de Avanspas niet meer uit te reiken aan nieuwe studenten en vanaf begin 2019 ook niet meer aan nieuwe medewerkers. Uitzonderingen zijn: studenten en medewerkers die geen OV-kaart hebben en daar ook niet voor in aanmerking komen. Denk aan buitenlandse studenten of deeltijdstudenten en medewerkers zonder OV-kaart.

De huidige passen blijven gewoon werken. Je kunt ze vanaf juli alleen niet meer opwaarderen. Nieuwe studenten en medewerkers zonder OV-kaart kunnen een blancopas lenen.
Komend jaar worden de printers en koffieautomaten vervangen en toegankelijk gemaakt voor de OV-kaart.

Reisgegevens
DIF zegt niet bij de reisgegevens en het saldo op de OV-kaart te kunnen. Het saldo dat je straks op je kaart zet voor Avans, staat los van je OV-saldo.

De Avans Medezeggenschapsraad en het College van Bestuur moeten nog instemmen met het voorstel.

Vera

- Niet meer aantonen dat je student bent - Verplicht bij sommige studentenfeestjes - Geen kortingen attractieparken of musea. In het buitenland willen ze vaak een 'houdbaarheidsdatum', dat heeft de pas ook niet en krijg je geen korting.... TIP!

2018-01-09 14:03:15

Angelique

@ Arthur: voor tentamens is het niet verplicht je Avanspas bij te hebben. Wel een geldig legitimatiebewijs. Meer over de toetsregeling vind je op IAvans:http://studentinfo.avans.nl/publicaties/onderwijs/toetsregeling-avans-hogeschool

2018-01-09 12:22:56

Geeltje

Op heel veel(!) plaatsen, zowel in binnen als buitenland, krijg je korting op vertoon van je studentenpas. Mijn vermoeden is dat studenten uiteindelijk toch een Avans pas willen hebben.

2018-01-09 07:52:36

Atticus

2 nadelen van gebruiken OV-chipkaart voor Avans-zaken: 1. Je OV slijt veel sneller, & vervangen is niet gratis (itt Avans-pas). 2. Bij verliezen/diefstal van OV-kaart is impact veel groter. Geen koffie én geen trein meer! Maak het svp optioneel!

2018-01-09 07:50:02

Arthur

+ minder passen. - Geen pas om aan te tonen dat je student bent (voor kortingen). - Geen pas met leerling nummer bij je kunnen hebben bij tentamens. - Gescheiden saldo's dus niet even printen van je OV saldo. Helaas meer nadeel dan voordeel voor mij.

2018-01-08 21:51:28

AMR

Studenten en medewerkers die hier een uitgebreide mening over hebben mogen mailen naar bmz@avans.nl Hoe meer meningen wij binnen krijgen hoe beter wij iedereen kunnen vertegenwoordigen. Graag mailen voor 12 januari!

2018-01-08 16:37:18