Avansstudent opent pop-up restaurant Happietaria in Tilburg

De vrijwilligers achter Happietaria Tilburg. Bram is de tweede van links.

Het pop-up restaurant Happietaria is niet zomaar een restaurant, maar een met een missie: de winst gaat volledig naar het goede doel. Voor het tweede jaar op rij strijkt het restaurant, dat volledig door studenten wordt bestuurd, in Tilburg neer. Avansstudent Bram van Vugt is onder andere verantwoordelijk voor alle communicatie en ontwerpen.

Dineren en tegelijkertijd een goed doel steunen; het concept van Happietaria is al in meerdere steden in Nederland een succes gebleken. Net als vorig jaar in Tilburg waar het restaurant elke avond vol zat. De komende twee weken serveren de betrokken studenten en een tiental vrijwilligers zelfbedachte en gemaakte gerechten. Een van hen is Avansstudent Bram. Hij volgt de master Animation aan AKV|St.Joost in Den Bosch. Hij studeerde vorig jaar af aan Communication & Multimedia Design in Breda.

Expertise
Het concept is opgezet door C.S. Via Fidei en de Navigators, twee Christelijke studieverenigingen in Tilburg. “Maar Happietaria heeft niet persé alleen met het Christendom te maken”, licht Bram toe. Zijn gehele studententijd woont Bram op kamers in Tilburg. Hij is lid van vereniging C.S. Via Fidei. Vorig jaar deed hij daar een bestuursjaar. Door de combinatie van die ervaring met zijn expertise in ontwerpen en communicatie van zijn bachelor, werd hij gevraagd om te helpen Happietaria op de kaart te zetten. Hij nam de website, het ontwerp van de menukaart en de placemats op zich.

Imkers in Oeganda
Het geld dat opgehaald wordt door Happietaria, gaat naar een goed doel dat gelieerd is aan MIVA. Zij ondersteunen kleinschalige projecten in afgelegen gebieden. Bram en zijn medevrijwilligers willen 10.000 euro ophalen voor Maitia uit Oeganda, waar 37 procent van de bevolking onder de armoedegrens leeft. Maitia zet zich in voor zelfredzaamheid binnen gemeenschappen in zijn land. Dat doet hij onder andere door training te geven aan imkers. Hij leert ze hoe ze bijen moeten houden en hoe zij een afzetmarkt voor de was en honing kunnen creëren. “In Oeganda is er geen A12 zoals tussen Breda en Tilburg. Het land kent bijna alleen maar hobbelwegen dus Maitia heeft een goede pick up truck nodig om zich te kunnen verplaatsen. We hadden kunnen kiezen voor arme kinderen die niet naar school kunnen maar zelfredzaamheid ondersteunen is ook belangrijk.”

Het menu van het restaurant heeft een link met het goede doel. Zo serveren de studenten ‘pompoensoep met een Afrikaans tintje’, ‘spareribs met een honingmarinade’ en een ‘bananentrifle met bananenbrood, yoghurt, honing, walnotenpraline’.

Happietaria Tilburg opent vrijdag 26 januari haar deuren voor gasten. Tot en met 9 februari kun je hier terecht om te dineren en Maitia te steunen. Happietaria is te vinden in verzorgingstehuis ‘De Bijsterstede’, Energieplein 54 in Tilburg.