Ergste droogte in Kaapstad in 100 jaar: Avansstudenten vertellen hoe het is zonder water

Day Zero nadert in Kaapstad: de dag dat er geen water meer uit de kraan komt. De hoofdstad van Zuid-Afrika heeft te maken met de ergste droogte in 100 jaar. Momenteel verblijven daar twaalf Avansstudenten die te maken hebben met zware restricties voor watergebruik. “Ik ben bang voor de verdere gevolgen”, zegt Avansstudent Toby Dijs.

Maximaal twee minuten douchen, auto’s mogen niet gewassen worden, wc’s worden alleen doorgespoeld na een grote boodschap en water om handen te wassen wordt gerecycled. Overschrijd je restrictie level 5, oftewel maximaal 87 liter water per dag, dan komt je dat op een boete van 10.000 rand te staan. Gelijk aan 770 euro, een flink geldbedrag voor de Zuid-Afrikanen. Ter vergelijking: in Nederland gebruiken we gemiddeld 120 liter water per persoon per dag.

Marlijn van Gerven, derdejaarsstudent Commerciële Economie in Breda, woont in hetzelfde huis als medestudent Toby. Zij en dertien anderen werden door een fout van de overheid bijna twee weken afgesloten van het waternet: “Omdat wij voor slechts vier personen geregistreerd stonden en de overheid ons daardoor als heavy users zag. Onze watermeter geeft nu water voor 87 liter per persoon per dag. Gaan we hier overheen, moeten we met een prepaid kaart uit de supermarkt extra tegoed voor water kopen.”

Natuurbranden
Voor het derde jaar op rij is er een minimale hoeveelheid regen gevallen in en rondom Kaapstad. Het land maakt zich op voor het moment dat ook het water in de nabijgelegen stuwmeren op is. Verspreid door de stad, waar ongeveer vier miljoen mensen leven, worden speciale waterpunten opgezet. Medestudent Nick Rossen: “Als je door het land rijdt, zie je redelijk wat natuurbranden en waar een rivier hoort te zijn, is echt helemaal geen water meer. De natuur verkleurt steeds verder van groen naar bruin.”

Serieuze zaak
Toby: “Je merkt echt dat het een serieuze zaak is en de overheid doet er veel aan om dat duidelijk te maken: borden langs de snelweg met informatie, radio zenders die uitdagen om je beste waterbesparingstip te delen en tijdens kerst hing er een groot bord met kerstlichtjes met het woord watercrisis.”

In verschillende delen in de stad wordt de waterleiding voor een bepaald aantal uren per week afgesloten, weet Marlijn. Binnenkort zal level 6 van kracht gaan: maximaal 40 liter watergebruik per persoon per dag.

Te laat
Voor Nick, Toby en Marlijn zit het avontuur in Zuid-Afrika er bijna op. “Ik ben ontzettend benieuwd hoe het hier in april gaat zijn, want 22 april is day zero als het voor die tijd niet gaat regenen”, vertelt Nick. Marlijn ziet in de nabije toekomst ook problemen voor de townships, waar minder bedeelde Zuid-Afrikanen wonen: “Het wordt daar een groot probleem aangezien zij maar één tappunt hebben op een groot oppervlak waar veel mensen wonen.” Sommigen van hen moeten een flink stuk rijden om bij een waterpunt te komen. Nick: “Als je in zo’n township bent, zie je echt nog verschrikkelijke armoede. Er zijn ook mensen die geen auto hebben en ik vraag me af hoe deze mensen aan water gaan komen.”

Toby: “Je hebt gewoon stromend water nodig en daar word je je pas echt bewust van als het er even niet meer is. Ik hoop echt dat er snel een oplossing komt maar om eerlijk te zijn ben ik bang dat de overheid te laat is.”

henk-jan

volgens mij bestaat er zoiets van zout water zoet maken oftewel ontzilten.probleem opgelost toch.

2018-01-27 03:41:53

lars

Ik ben er in 2016 geweest niet in Kaapstad op Hermanus ;wil daar bij zeggen mooie wandel routes langs de de kust en op een ogend heb ik 4 kraantje met water dicht gedraaid die zo bleven lopen.

2018-01-19 23:46:30