Medewerker Jarno boegbeeld afvalprobleem Avans Breda

Troep en studenten, het lijkt de laatste tijd een synoniem van elkaar. Sinds deze week prijkt Jarno met empathische quotes op folders in de kantine van Avans Breda.

Door het eerder geplaatste bericht zou je bijna denken dat de meeste studenten niet veel moeite met troep hebben. Stan Brouwer, Kevin Driessen, Jonathan Zander & Mees Ooms, allen tweedejaarsstudenten Communicatie in Breda, stoorden zich echter al tijden aan de hoeveelheid afval in de Plaza. Stan: “Vanuit onze opleiding voeren we elk semester een project uit. Dit keer stond dat in het teken van gedrag en beïnvloeding. Het afvalprobleem heeft natuurlijk te maken met het gedrag van de studenten. Vandaar dat wij oplossingen gezocht hebben voor het schoon krijgen van de Plaza.”

Negatieve benadering
“In samenwerking met Aziz Bouhdaid van de facilitaire dienst van Avans zijn wij aan de slag gegaan met dit probleem.” Het werd Stan, Kevin, Mees en Jonathan al snel duidelijk dat de wijze waarop studenten erop geattendeerd werden niet werkte. “De folders die er al lagen waren namelijk vrij negatief. Er stonden teksten op met bijvoorbeeld: ‘Don’t waste our time with your waste’ of ‘Je moeder ruimt jouw afval toch ook niet meer op?’”

Sympathie
Dat kan veel positiever, waren zij van mening. “Wij wilden graag sympathie opwekken bij de studenten.” In overleg met Aziz kozen de studenten voor positieve teksten op de folders in combinatie met een foto van Jarno.” Hij houdt zich voornamelijk bezig met puinruimen in Plaza. “Omdat veel studenten hem wel eens hebben gezien vonden Aziz en wij het logisch dat Jarno het gezicht van de folders moest worden.”

Bekende Avanser
Boegbeeld Jarno is te spreken over zijn pas verworven faam. Hij vertelt glunderend: “Super leuk om jezelf zo terug te zien. Ik heb al veel complimentjes gekregen. De studenten waren bezig met een project en kwamen zelf naar mij toe, ik zei meteen ja.” Heeft het nut, denk je? “Ik hoop het wel, mensen laten zoveel troep liggen in de kantine.”

Het project van de studenten zit er nu op: “Mocht dit goed aanslaan, zou het natuurlijk super leuk zijn als de andere locaties van Avans deze bordjes ook neer zetten en onze folders als voorbeeld gebruiken!”

joli

Goed initiatief, maar wat moet nu waar in? Vroeger moesten koffiebeker en drinkkarton nog bij restafval, maar Breda veranderde de afvalverwerking. Zelfs de kantinebaas kon me geen uitsluitsel geven :(. #gemeenteBreda #afvalcoach

2018-02-05 00:59:15

Quirijn Menken

Mooi resultaat naar aanleiding van stevige opleiding in sociale psychologie. Blij dit te zien, er is gebruik gemaakt van werkingsmechanismen die gedrag beïnvloeden. Juist onze opleiding laat zien dat dat werkt!

2018-01-26 22:14:52

pepe

Wat misschien ook zou helpen, is als Jarno een paar dagen de troep zou laten liggen.

2018-01-26 13:43:04