Museumbezoekjes eindelijk spannend dankzij Bossche CMD’ers

Spelletjes spelen tijdens een museumbezoek? Not done, zou je denken. Maar wie een gemiddelde scholier enthousiast wil maken voor een tentoonstelling, moet creatief zijn met de modernste snufjes. Aan tweedejaarsstudenten Communication & Multimedia Design (CMD) in Den Bosch de taak om extra schwung te geven aan een verplicht museumbezoekje.

Overal in het Noordbrabants Museum prijken de langverwachte concepten van Avansstudenten, soms pal naast het werk van hun inspiratiebron. Voor sommigen is dit Vincent van Gogh en de bijbehorende tentoonstelling Loving Vincent. Anderen hebben gekozen voor de rebelse modefotograaf Tim Walker.

Mysterie
“Met onze game los je allemaal raadseltjes op”, vertellen studenten Wout en Julian. Zij ontwierpen met drie andere groepsgenoten een game-app, waarmee gebruikers personages uit de expositie Loving Vincent moeten zoeken. Wout legt uit: “Als je scholieren echt wilt boeien, moet je met iets spannends komen. Onze doelgroep houdt van gamen, dus wij hebben een spannend spel bedacht. Ze moeten goed naar de schilderijen kijken om het mysterie op te lossen.”

Seksualiteit als symbool
Modefotograaf Tim Walker liet zich met een serie foto’s inspireren door de Tuin der Lusten, een wereldberoemd werk van Nederlands’ trots Jeroen Bosch. In zijn foto’s staan, zitten of liggen modellen in de meest bizarre houdingen, vaak naakt en omringd door fantasierijke decors.

“Tim Walker laat veel symbolen uit de Tuin der Lusten terugkomen in zijn werk. Wij hebben onder andere zijn toespelingen op seksualiteit terug laten komen in onze game. Dat houdt het spel interessant voor tieners. Die zitten toch in een ‘bepaalde fase’.”, vertelt student Sarah.

Echte opdrachtgever
Het Noordbrabants Museum nodigt later dit jaar een aantal studenten uit voor een vervolgafspraak. Dan onderzoeken ze de mogelijkheid om een van de concepten in te zetten.

Een teaser van één van de creaties

J. Busser

Knap werk studenten