Opinie: ‘Breda studentenstad! Werkelijk?’

Breda noemt zichzelf een studentenstad, maar is het dat wel? Rick Zagers, student Bestuurskunde en gemeenteraadslid van de VVD in Breda, pleit voor betaalbare studentenwoningen, een studentenburgemeester en een terugkeer van het HBO Intro Festival naar de binnenstad.

Breda is de leukste stad van Nederland en daarom automatisch ook een topstad om te studeren. Iedereen die Breda voor het eerst bezoekt, wordt verliefd op deze geweldige stad. De warme sfeer, de prachtige binnenstad en een geweldig uitgaansaanbod. We hebben mooie opleidingen; van de Game Development-opleiding aan de NHTV Breda tot de Nederlandse Defensie. Studenten zorgen er op hun beurt voor dat het centrum levendig blijft, ook buiten het weekend. Daarnaast zijn initiatieven als een studentenraad en een studentensociëteit zaken om trots op te zijn. Maar ik durf te beweren dat het nog beter kan. Breda noemt zichzelf graag en met grote regelmaat een studentenstad, maar de vraag is of onze mooie stad dat ook daadwerkelijk is. We laten het naar mijn mening in ieder geval nog veel te weinig zien. Willen we een echte studentenstad zijn, dan moeten we leren van andere steden.

‘We moeten beginnen met een groter aanbod van woningen, aangepast aan de behoefte van de Bredase student’

Studentenwoningen
Een eerste voorbeeld zijn de prijzen voor studentenwoningen. Breda heeft de duurste woningen voor studenten van heel Brabant! Als we willen dat er nog meer studenten naar Breda komen, zullen we moeten beginnen met een groter aanbod van woningen, aangepast aan de behoefte van de Bredase student. Zowel binnen als buiten het centrum. Te weinig studentenkamers is niet goed, maar te veel ook niet. Om vraag en aanbod in balans te houden, moeten we een permanente vinger aan de pols houden om zowel nieuwe opleidingen als studenten een plekje in ons mooi Breda te verschaffen.

Stages
Hetzelfde geldt voor voldoende stageplaatsen. Breda kent meer dan voldoende prachtige bedrijven, instituties en diensten. Velen van hen openen geregeld de poorten voor leerlingen en studenten om stage te lopen en dit moeten we blijven bevorderen. Willen we vervolgens dat mensen ook ná hun studie hier blijven wonen, dan zijn goede betaalbare starterswoningen en genoeg beschikbare banen voor ambitieuze jonge mensen essentieel.

‘Studenten- en studieverenigingen hebben geen goede lijntjes de gemeente’

Studentenburgemeester
Ook valt op dat studenten- en studieverenigingen geen goede lijntjes hebben met bijvoorbeeld de gemeente. Een studentenburgemeester – naar het voorbeeld van onze nachtburgemeester – zou hierin een belangrijke rol kunnen hebben. Iemand die zowel in contact staat met de gemeente als een goede wortel heeft in het studentenleven en onafhankelijk is van de verschillende verenigingen. Iemand die een serieuze gesprekspartner is voor zowel een studentenraad, verschillende verenigingen als de gemeente.

‘Het HBO Intro Festival moet weer terug naar de binnenstad en snel!’

Gezamenlijk introductieweek
Tenslotte dit: het HBO Intro Festival moet weer terug naar de binnenstad en snel! Avans en NHTV moeten over hun eigen trots heenstappen en hier de rol van kartrekker op zich nemen. Een studentenraad die ieder jaar meer georganiseerder aan het worden is kan hieraan bijdragen. Natuurlijk mag het festival niet tot overlast leiden, maar Breda heeft in het verleden vaak genoeg bewezen hier op een verstandige manier en in goede samenwerking mee om te kunnen gaan. Ook zou een gezamenlijke introductieweek, zoals vele ‘echte’ studentensteden dit doen, goed zijn voor Breda als studentenstad. Een introductie hoort namelijk voor en door studenten te zijn. Zo zou deze week, mede georganiseerd door studie- en studentenverenigingen, een mooi plekje moeten krijgen in onze binnenstad.

Kortom: geef studenten meer de ruimte, zodat we van Ons Mooi Breda een échte studentenstad kunnen maken!

Rick Zagers is gemeenteraadslid voor de VVD in Breda en student Bestuurskunde bij Avans in Den Bosch.

Heb jij zelf ook een opinie die je wilt delen met Avans? Stuur dan een mail naar punt@avans.nl.