Aantal mannen bij de Pabo van Avans is niet gedaald

Het aantal mannelijke eerstejaarsstudenten dat heeft gekozen voor de Pabo in Breda is dit studiejaar niet lager dan vorig jaar. Vrijdag was op deze website te lezen dat het aantal mannelijke Pabostudenten dit jaar overal steeg, behalve bij de Pabo van Avans.

Afgelopen jaar startten 154 studenten gestart in het eerste jaar van de voltijdopleiding van de Pabo, waaronder 37 jongens, zo blijkt uit de exacte instroomcijfers. In de deeltijd startten 24 studenten, waarvan 8 mannelijk. In totaal heeft de Pabo Avans een mannelijke instroom van 25 procent. Dat zijn vergelijkbare cijfers met vorig jaar: in de voltijd 36 jongens onder de 156 instromers en in de deeltijd 10 van de 27 en totaal 46 van de 183 (ook 25 procent).

Switchers
In het eerdere artikel op Punt was sprake van twintig mannelijke eerstejaarsstudenten. “Wellicht is het Hoger Onderwijs Persbureau uitgegaan van unieke instroom zonder switchers, terwijl wij uitgaan van de studenten die daadwerkelijk bij ons begonnen zijn in het eerste jaar”, zegt Marc Karremans, docent en instroomcoördinator bij de Pabo.

De Pabo zit al een aantal jaren op 25 procent mannelijke eerstejaarsstudenten. “Dat is een verbetering ten opzichte van enkele jaren geleden, maar het mogen er altijd meer worden”, vindt Karremans.

Natuur, techniek en ondernemerschap
Mannelijke studenten worden actief ingezet bij Open dagen op studiekiezers te informeren, daarnaast is er voor onderwerpen als natuur, techniek en ondernemerschap tijdens de lessen. De academie is op dit moment ook bezig met het inrichten van een eigen ICT-ruimte waar is voor ICT in het onderwijs.

“Een laatste ontwikkeling is dat we samen met het werkveld en de gemeente een evenement gaan opzetten dat meer mannen moet interesseren voor werk in het basisonderwijs”, zegt Karremans. “De eerste gesprekken daarover zijn net gevoerd en alle deelnemende partijen zijn erg enthousiast.”