Avansstudent van D66-lijst gehaald na ‘doodsbedreiging’ medestudent en AMR-lid

Een suggestieve onthoofdingsfoto die circuleerde onder studenten Bestuurskunde in Den Bosch, heeft student Steven van der Heijden zijn kandidaatschap voor D66 in Best gekost. Op de foto is het gezicht van medestudent Jake Owen Raats gefotoshopt op het lichaam van een geknielde man in oranje overall. Achter hem staat een in het zwart geklede IS-strijder. Jake is actief voor Leefbaar Etten-Leur en de Avans Medezeggenschaps Raad (AMR).

Een student uit een andere klas toonde Jake vorig jaar in februari het plaatje dat in een WhatsApp-groep was verstuurd door Steven. Op de gefotoshopte foto ligt de rechterhand van de IS-strijder op de schouder van ‘Jake’. De foto verwijst naar de onthoofdingen door de islamstrijders. “Ik was bang en dacht dat Steven zijn bedreiging echt uit zou voeren”, deelt Jake met Omroep Brabant.

Aangifte
Jake meldde het naar eigen zeggen bij de academiedirecteur in Den Bosch en deed aangifte bij de politie, maar hoorde er daarna niets meer van. “Toen zag ik hem op de kandidatenlijst van D66 in Best staan voor de komende raadsverkiezingen. Ik vind dat heel erg vreemd, er zijn raadsleden voor minder van de lijst gehaald”, laat hij weten aan Omroep Brabant.

Het AMR-lid vatte de foto zwaar op omdat er in het verleden stenen door het voorraam van zijn ouderlijk huis zijn gegooid.

Raadslid Steven bevestigt dat hij destijds de foto rondgestuurd heeft. “Maar dat is een jaar geleden, het is allemaal uitgepraat. Ik vind het vreemd dat dat nu rond de raadsverkiezingen weer opduikt.”

Reactie D66
Zondag heeft het bestuur van D66 De Kempen, waaronder D66 in Best valt, na onderling overleg Van der Heijden van de kandidatenlijst gehaald. “D66 vindt de gefotoshopte foto die onder de scholieren heeft gecirculeerd een ernstige vergissing en een smakeloos plaatje. Hoewel Steven het plaatje niet zelf heeft gemaakt, heeft hij het wel gedeeld. Daarmee is hij in de fout gegaan. Steven vindt dat nu zelf ook, maar leefde in de veronderstelling dat de kwestie met Raats na gemaakte en geaccepteerde excuses was afgedaan”, staat in een verklaring van D66 De Kempen.

ano

Tja, meneer Owen Raats moet toch wat doen om in de publiciteit te komen... zielige tweets rondsturen is ook zijn tweede natuur. Je snapt niet dat hij bij überhaupt bij Avans studeert zoveel is daar mis volgens meneertje. Kansloze politiker in spe

2018-02-06 14:53:29