Avansstudenten organiseren sessies met Amnesty International: ‘Mensenrechten zijn heilig’

Mensenrechtenschendingen gebeuren vooral ver weg, is het heersende idee. Maar ook in Nederland komen die soms onder druk te staan. Daarom organiseren drie Avansstudenten samen met Amnesty International dialoogsessies bij Avans in Breda.

Geen ver-van-je-bed-show
 “Ik heb een sterk rechtvaardigheidsgevoel”, vertelt Julie Bours, tweedejaarsstudent Communication & Multimedia Design (CMD) in Breda. “Ik heb vaker meegewerkt aan projecten van Amnesty International, maar omdat ik voor dit project medestudenten kan motiveren, wilde ik het heel graag organiseren.” Samen met mede-CMD’er Mike Pauls en International Business-student Mohamed Nassiri organiseert de groep drie bijeenkomsten waarin sprekers van Amnesty verschillende thema’s aansnijden.

“Het wordt geen ver-van-je-bed show, we gaan in op onderwerpen die zich dichtbij huis afspelen. Veel studenten houden zich niet bezig met dit thema, maar dat zou wel moeten. Mensenrechten zijn heilig”, aldus Julie. Onderwerpen zijn onder andere de vluchtelingenproblematiek, privacy en racisme.

Collegetour
De bedoeling van de verschillende sessies is dat studenten met elkaar en met mensen van Amnesty in gesprek gaan. “Eigenlijk kun je het een beetje vergelijken met Collegetour.”

Wil je een sessie bijwonen? Meld je dan gratis aan voor een van de drie bijeenkomsten, die op 7 maart van start gaan. Een korte toelichting van de thema’s vind je hieronder. Meer info? Check Facebook.

Veiligheid en mensenrechten : Is de samenleving veiliger door vergaande maatregelen tegen terrorisme? Mag de overheid het recht op privacy van burgers inperken. Praat eroer met medestudenten en deskundigen van Amnesty International.

Discriminatie en Racisme : Discrimineren we allemaal? Is een wereld zonder racisme überhaupt mogelijk?

Vluchtelingen en migranten: Is het onze plicht om vluchtelingen op te vangen in Nederland? Zijn migranten een bedreiging voor de Nederlandse cultuur?