Dertig dagen zonder alcohol, welke Avansstudenten durven het aan?

illustratie: Elmarye Aaij

Nog even helemaal los met carnaval en dan dertig dagen geen drup alcohol drinken. Daniek Nanninga, Loes van den Biggelaar en Chris van der Herberg, vierdejaarsstudenten Verpleegkunde in Breda, zoeken studenten die willen meedoen met de IkPas-campagne.

De drie Verpleegkundestudenten hoorden van de campagne in hun minor Projectmatig innoveren in de zorg. Ze willen onder een groep studenten onderzoeken wat hun motivatie is om tijdelijk te stoppen met het drinken van alcohol en wat het effect is op hun leefstijl. Gaan de studenten beter slapen, voelen ze zich fitter of mentaal beter? Uiteraard drinken Daniek, Loes en Chris zelf ook dertig dagen geen alcohol.

Bewust van alcoholgebruik
De IkPas-campagne is een landelijk initiatief om mensen bewust te maken van hun alcoholgebruik. Eerdere deelnemers gaven aan fitter te willen worden, af te willen vallen of ze zochten een uitdaging.

De Verpleegkundestudenten willen onder de studenten die zich via hen aanmelden voor IkPas een eigen onderzoek houden. Dat loopt van 15 februari tot 16 maart en bestaat uit twee vragenlijsten: één bij aanvang en één zes weken na afloop. Ook houden ze tijdens de dertig alcoholvrije dagen steekproefsgewijs een aantal interviews. De resultaten worden anoniem verwerkt.

Moeilijke momenten
Chris en Daniek verwachten dat ze zelf wel wat moeilijke momenten gaan krijgen, als ze uit eten gaan of tijdens het stappen. “De meeste studenten drinken niet de hele week door alcohol, maar de paar dagen dat ze wel drinken is het meestal veel”, zegt Daniek. “We gaan ook kijken of lidmaatschap van een vereniging of woonplaats van invloed is op alcoholgebruik van studenten”, vult Chris aan.

Wil je meedoen, mail dan naar cherberg@avans.nl. Heb je nog vragen, stel die dan aan de studenten. Je vindt ze woensdag tussen 9.30 en 13.30 uur naast de hoofdingang van het gebouw aan de Hogeschoollaan.