“Enthousiaste docent” vraagt om lof in Nationale Studenten Enquête

Een Rotterdamse docent vroeg zijn studenten de Nationale Studenten Enquête (NSE) positief in te vullen. “Uiteraard heeft het voor jullie ook voordelen als je hebt gestudeerd aan een topopleiding.”

De docent van de Hogeschool Rotterdam was naar eigen zeggen te enthousiast toen hij zijn studenten vroeg om een positieve beoordeling voor de opleiding. Hij wilde graag dat deze opleiding bij de acht beste van de hogeschool zou horen in de Keuzegids, die haar oordeel grotendeels baseert op de uitkomsten van de NSE.

Frustraties
“En daar hebben we jullie dus voor een stukje bij nodig”, schreef de docent volgens hogeschoolblad Profielen in een e-mail aan zijn studenten. “Kom als je feedback of suggesties hebt naar ons toe of geef dat door via andere kanalen en zie die enquête niet als het punt om even alle frustraties te uiten.”

De Hogeschool Rotterdam tikte hem daarop op de vingers. “Het is bekend dat wij grote waarde hechten aan het onafhankelijke oordeel van onze studenten”, aldus een woordvoerder. “Dat stelt ons in staat om de kwaliteit van onze opleidingen te versterken.”

De docent steekt de hand in eigen boezem. “Ik betreur dit zeer.” Het college van bestuur heeft de directeuren van alle onderwijsinstituten na dit voorval op het hart gedrukt dat de NSE niet mag worden beïnvloed.