Hogescholen doen het goed; aantal eerstejaars studenten is met 5,5 procent toegenomen

illustratie: Elmarye AaijHet verdwijnen van de basisbeurs heeft niet voor een leegloop in het hbo gezorgd. Het aantal eerstejaars studenten is met 5,5 procent toegenomen, en niet alleen dankzij de buitenlandse studenten.

Afgelopen september zijn bijna 107 duizend nieuwe studenten aan een hbo-opleiding begonnen, blijkt uit de definitieve cijfers. Dat komt overeen met de eerste schattingen van oktober. Het aantal nieuwe studenten aan Avans met 7.4 procent.

Groei
Met name de tweejarige hbo-opleidingen (associate degrees) groeien als kool: ze trokken 4.900 studenten. Dat is 33 procent meer dan het jaar ervoor. Ook de deeltijdopleidingen zitten nog altijd in de lift: zij trekken bijna dertienduizend studenten.

De groei zit vooral bij opleidingen in de gezondheidszorg (9 procent erbij), bètatechniek (7,1 procent), economie (4,9 procent) en sociale studies (6 procent). De lerarenopleidingen bleven ongeveer op hetzelfde peil als vorig jaar.

Wel mochten de pabo’s weer iets meer eerstejaars verwelkomen (2,2 procent erbij), vooral doordat jongens er opeens vaker voor kiezen: het aantal mannelijke eerstejaars nam aan de pabo’s met 17,9 procent toe.

Internationaal
Het aantal ‘internationale’ studenten groeide met 13,9 procent beduidend harder dan het aantal studenten uit Nederland (4,8 procent). Bijna één op de elf hbo’ers komt nu uit het buitenland.

Ook kwamen er weer iets meer vwo’ers naar het hbo, al gaat het maar om tweehonderd inschrijvingen extra. Dat is toch een groei van bijna drie procent, na enkele jaren van behoorlijke afname.

De grootste
De grootste hbo-instelling van Nederland is nog altijd de Hogeschool van Amsterdam: daar staan nu meer dan 46 duizend studenten ingeschreven. Het aantal eerstejaars nam er met 9,9 procent toe. Het verschil met nummer twee wordt groter, want Fontys (bijna 44 duizend studenten) zag het aantal eerstejaars juist afnemen met 1,2 procent.

Opvallende stijgers onder de grotere hogescholen zijn Zuyd (13,5 procent meer eerstejaars), Saxion (10,8 procent) en de Haagse Hogeschool (9,1 procent). Inholland blijft wel onder het landelijke gemiddelde, maar kreeg er toch 1,4 procent meer eerstejaars bij.