Meeste Pabo’s trekken eindelijk meer mannen, maar bij Avans daalt het aantal jongens

Er begonnen in september landelijk meer mannen aan de pabo dan de voorgaande twee jaren. Avans Hogeschool presteert slecht in vergelijking met andere hogescholen. Afgelopen jaar was er een daling van 20 naar 17 procent mannen in het eerste jaar van de Avanspabo.

De Pabo van Avans is dit jaar een van de weinige die geen groei maakte in het aantal mannen. Startten er in 2016 nog 24 mannen in 2017 zijn er nog maar 20 jongens begonnen in Breda.

Het is een heikel punt: er staan in het basisonderwijs te weinig mannen voor de klas. Maar daar komt misschien verandering in. Het aantal mannelijke eerstejaars bij de pabo’s landelijk is dit collegejaar met bijna achttien procent gegroeid, blijkt uit nieuwe cijfers van de Vereniging Hogescholen. Eén op de vier eerstejaars aan de pabo’s is nu man, iets wat in heel lange tijd niet is voorgekomen. Bij Stenden Hogeschool is het zelfs één op de drie en bij de Hogeschool Zeeland 37 procent.

Dat komt deels doordat tegenwoordig veel minder vrouwen voor de pabo kiezen, terwijl de instroom van mannen zo ongeveer gelijk is gebleven. Overigens is de instroom aan de pabo stevig gedaald sinds er zware instroomeisen zijn ingevoerd.

Fifty-fifty
Vooral de pabo van de Hogeschool Utrecht maakte een sprong. Daar begonnen in september 53 mannen aan de opleiding, 37 meer dan het jaar ervoor. Dit mede dankzij de inspanningen van de Utrechtse studievereniging Mannen op de Pabo (MOP), die al zes jaar probeert meer mannen voor de opleiding te winnen. “We staan op elke open dag”, zegt voorzitter Nick Monshouwer, “we maken YouTube-filmpjes en we zoeken de media op. Ons doel is de opleiding fiftyfifty te maken, want die moet een goede afspiegeling vormen van de samenleving.”

Minder alleen
De pabo’s zijn nog ‘te vrouwelijk’, vindt hij. “We moeten knutselen, reflecteren en veel over onszelf nadenken: zaken die toch meer vrouwgericht zijn. Dat kunnen we niet veranderen, maar we kunnen er wel voor zorgen dat je minder alleen bent als man. Als je met 29 vrouwen in een klas zit, heb je soms gewoon behoefte aan een geslachtsgenoot.” En daarom organiseert de MOP elke maand een activiteit. De mannen gaan met z’n allen gamen, paintballen, doen mee aan een ijshockey-toernooi of organiseren een lezing van een mannelijke alumnus.

Ook andere pabo’s konden meer meesters in spe verwelkomen. Bij de Haagse Hogeschool groeide het aantal van 19 naar 27. Elders was de stijging licht, zoals in Rotterdam: van 30 naar 36, en bij Inholland: van 59 naar 69.