NWO geeft 35 wetenschappers Vici-beurs van 1,5 miljoen

illustratie: Elmarye AaijVan betere batterijen tot stress in kinderen, van de islam in Europa tot zwaartekrachtgolven in het heelal: 35 wetenschappers gaan onderzoek doen met een Vici-beurs van wetenschapsfinancier NWO.

Met de prestigieuze beurzen van anderhalf miljoen euro gaan deze wetenschappers de komende vijf jaar aan de slag. Ze kunnen een eigen onderzoeksgroep opbouwen – voor zover ze die nog niet hebben.

233 aanvragen
NWO kreeg 233 aanvragen binnen, waarvan er dus bijna tweehonderd moesten afvallen. Slechts vijftien procent heeft de beurs verkregen.

Vooral de Universiteit van Amsterdam en het AMC hebben samen veel beurzen in de wacht gesleept: tien van de 35. In eerdere jaren kregen de best bedeelde universiteiten steeds zo’n vijf of zes beurzen.

Opvallend is dat mannen deze keer beduidend beter presteerden dan vrouwen. Slechts elf procent van de vrouwen kreeg een Vici-beurs, tegen zeventien procent van de mannen.

Ervaren onderzoekers
De Vici-beurzen horen bij de Vernieuwingsimpuls, een reeks beurzen voor wetenschappers op verschillende momenten van hun carrière. De Vici-financiering is bedoeld voor zeer ervaren, vernieuwende onderzoekers die bovendien “als coach voor jonge onderzoekers kunnen fungeren”, aldus NWO.

De Vici-beurzen komen na de Veni- en Vidi-beurzen. Ze ontlenen hun naam aan het bericht dat Julius Caesar na een gewonnen veldslag aan de senaat van Rome stuurde: veni, vidi, vici (ik kwam, ik zag, ik overwon).