Recensie: culinaire studentenhap tussen de bejaarden

Lekker dineren en tegelijkertijd iets goed doen voor de gemeenschap in Uganda; dat kan bij pop-up restaurant Happietaria in Tilburg. Geheel draaiende gehouden door studenten, onder wie Avansstudent Bram.

Eerder schreef Punt al over het pop-up concept dat in Tilburg is neergestreken. De nieuwsgierigheid naar de gerechten won en op een doordeweekse avond namen wij plaats in het restaurant op een steenworp afstand van het station.

Happietaria mag gebruikmaken van een gemeenschappelijke ruimte van woonzorgcentrum De Bijsterstede. Waar normaal ouderen bingoën en dineren op de begane grond, is het deze twee weken de locatie voor het pop-up restaurant. Om de ouderen tegemoet te komen in het gemis van de bingo, wordt er voor hen gekookt. Er is niet met een specifieke bedoeling voor deze locatie gekozen, weet onze gastvrouw te vertellen. “We hebben veel mailtjes gestuurd en uiteindelijk mogen we van De Bijsterstede deze ruimte gebruiken.”

De vriendelijke hostess overhandigt ons de menukaart. Geheel in thema met het goede doel, staan er meerdere gerechten met honing op. We kunnen kiezen uit drie voorgerechten, vier hoofdgerechten en drie nagerechten. Ondanks de relatief beperkte kaart een lastige keuze, de gerechten lijken allemaal even lekker. Gelukkig voor mijn vegetarische metgezel zijn er ook gerechten zonder vlees en vis. Die bestaan uit originelere ingrediënten dan de gemiddelde betaalbare hap bij eetgelegenheden in het Tilburgse centrum.

Donaties
Om de kosten te drukken en zoveel mogelijk geld op te halen voor het goede doel, koken de studenten veel met gedoneerde producten. Zo werd er een flinke lading pompoenen gratis aangeboden en werden ook de frietjes voor een prikkie op de kop getikt.

Eerste indruk positief

We kiezen een Pompoensoep met een Afrikaans tintje en Taartje Geitenkaas: BIJzonder lekker!. De gedoneerde Pompoen is verwerkt tot een perfect soepje. Niet te flauw en door de kruiden pittig genoeg om het Afrikaanse tintje nog eer aan te doen. De twee geitenkaastaartjes worden geserveerd op een bedje van rucola. Het bladerdeeg is perfect en ook de geitenkaas smaakt goed, niet te wee en zoet zoals nog wel eens het geval is, maar echt als geitenkaas. De combinatie met balsamico en walnoten pakt goed uit.

Tot zoverre zijn we enthousiast. Onze gastvrouw is authentiek vriendelijk en knoopt een praatje met alle gasten aan. Ze neemt de tijd en is attent, we zitten geen moment met lege glazen.

Boordevol
Niet veel later volgen onze hoofdgerechten. De Honingzoete Ribbekes met Gekleurde Groentjes worden geserveerd met gekruide frietjes. De ribs met honingmarinade zijn zo mals dat je niet hoeft te kluiven, het vlees valt zo van het bot. Bonuspunten! Enige kanttekening bij dit gerecht: het vlees is lauw en de portie is de kleine kant, zelfs voor iemand die geen carnivoor is. De berg friet maakt een hoop goed. De Gekleurde Groentjes is een torentje van aubergine, courgette en tomaat en is aangenaam lekker. Niet iedereen kan aubergine even goed bereiden, de kok van Happietaria wel.

Quiche boordevol Paddenstoelen doet zijn naam eer aan, boordevol zit deze quiche zeker. Een mix aan paddenstoelen is er te vinden in het bedje van bladerdeeg. Netjes gepresenteerd met lekkere kaas en een tomaatje ziet het hoofdgerecht er goed uit. Iets meer pit was welkom geweest, maar een prima quiche om de studentenbuik te vullen.

Nog voller
De gastvrouw overhandigt ons nog een keer de menukaart, of we nog een dessert willen. Daar kunnen we geen nee tegen zeggen wanneer onze blik over de kaart dwaalt. De keuze valt op Johnny Doodle Brownie by KEEKS en de Smeuïge Bananentrifle. De brownie is eigenlijk na de vullende quiche een totaal onverantwoorde keuze. Als je nog niet vol genoeg zat, loop je hierna helemaal over. Maar om de Johnny Doodle Brownie links te laten liggen is niet aan te raden. Smeuïg zoals een brownie hoort te zijn en de fudge maakt het helemaal af!

Ook bij De Smeuïge Bananentrifle is de kok niet te karig geweest, het bestaat uit zelfgemaakt bananenbrood, yoghurt, wat honing en gekarameliseerde walnoten. Alles bij elkaar smaakt het goed, hier lusten we nog een portie van.

Puik concept
Happietaria is een puik concept. Verwacht geen culinaire hoogstandjes, wel originele en betaalbare gerechten. De vrijwilligers doen het erg leuk en professioneel. Het is tof om te zien hoe zo’n vijftig studenten zich geheel vrijwillig avond aan avond inzetten voor een goed doel en daar plezier uithalen. Laten we hopen dat het team de beoogde 10.000 euro voor de Ugandese Maitia binnenhaalt.

Tot en met 9 februari kun je terecht bij Happiataria Tilburg, te vinden in verzorgingstehuis ‘De Bijsterstede’, Energieplein 54 in Tilburg.

Quingo

Wat een Leuk initiatief voor de ouderen om voor hen te koken naast de bingo. Mvg, Quingo

2018-03-06 15:47:22