Student Integrale Veiligheid: ‘Winnen met een knock-out is het vetste dat er is’

Het valt niet gemakkelijk te visualiseren, maar de stoere Avansstudent en kickbokser Jordy Beekwilder is ook slim, zachtaardig en sociaal. “Als ik niet keihard aan het trainen of studeren ben, breng ik mijn tijd door met familie en vrienden.”

Al zeven jaar traint Jordy als kickbokser. Hij sport nu in de B-klasse, maar droomt ervan voor zijn 23e de A-klasse te bereiken. “Het is een familiedingetje. Mijn oom was een van de eerste kickboksers in Den Bosch. Door hem raakte mijn vader geïnspireerd en vervolgens al mijn neven.”

Nu is Jordy de enige uit zijn familie die nog kickbokst. “Voorafgaand aan een grote wedstrijd train ik soms zeven tot acht keer per week”, vertelt hij. “Ik bof met mijn familie, want zij staan als team volledig achter mij.” Niet alleen in het kickboksen kunnen de Beekwilder mannen elkaar vinden. “We zijn een hele hechte familie.”

Kick
“Het gevoel dat je krijgt als je binnen de ring staat en iemand volledig knock-out slaat geeft zo’n ontzettende kick. Niet omdat je iemand pijn doet, maar die adrenaline is met niets anders te vergelijken. Je zet echt een show neer. Ik heb een tijdje gevoetbald, maar dat komt nauwelijks in de buurt van de rush van deze vechtsport. Kickboksen vormt een uitlaatklep voor me.”

Hoe hij zijn studie Integrale Veiligheidskunde combineert met zijn topsport? “Soms is dat wel moeilijk”, erkent hij. “Als ik bijvoorbeeld een tentamenweek heb, maar tegelijkertijd moet trainen. Dan ben ik fysiek best moe, maar moet ik toch met mijn neus in de boeken. Wat ik overigens niet erg vind, want ik geniet ook van studeren. Ik ben van nature gedisciplineerd en vrij optimistisch.”

‘De meeste kickboksers zijn goede gasten’

Badr Hari
Jordy heeft veel bewondering voor Badr Hari. “Tja, het is jammer dat hij zo’n negatief imago heeft, maar hij zet wel altijd ontzettend mooie wedstrijden neer. Badr heeft een winnaarsmentaliteit en een schitterende tactiek. Hij weet goed hoe hij moet entertainen. De laatste tijd focust hij zich meer op de sport, dus zonde dat de negatieve aspecten uit zijn leven zo worden uitvergroot.”

Over het negatieve imago van kickboksen wilt Jordy nog wel wat kwijt. “Het lijkt alsof kickboksers uit zijn op problemen, maar dat is absoluut niet zo. De meeste kickboksers zijn gewoon goede gasten. Eigenlijk is het een verbindende sport. Mensen uit allerlei lagen van de samenleving en met verschillende achtergronden komen samen. Je krijgt een smeltkroes-community. Ikzelf ben heel sociaal. Ik sta heus niet alleen te trainen. Naast sporten en studeren zit ik in de commissie van studievereniging Collegium en breng ik tijd door met vrienden. Op vrije momenten pak ik ook een feestje mee. Dat moet wel. Als ik alleen zou sporten en studeren, zou ik het niet trekken. Het gaat om balans.”

‘Ik hoef niet de rest van mijn leven te kickboksen’

Het meest geniet Jordy van de wedstrijden. “Winnen met een knock-out is het vetste dat er is. De wedstrijd die ik zo won, is mijn mooiste tot nu toe.”

Gaat Jordy nog heel lang kickboksen? “Als ik de A-klasse op mijn 23e heb bereikt, ben ik heel tevreden. Maar uiteindelijk vind ik een ‘gewone’ baan binnen mijn eigen vakgebied prima. Ik hoef niet de rest van mijn leven te kickboksen. Dat is fysiek natuurlijk slopend. Toch sluit ik het niet uit. Mocht zich een bijzondere kans voordoen, wie weet.”