Utrechtse minor moet studenten naar pabo lokken

Studenten van allerlei opleidingen die twijfelen of ze later toch voor de klas willen staan, kunnen straks bij de Marnix Academie een minor volgen van een half jaar. Het is een nieuwe actie in de strijd tegen het lerarentekort.

De Marnix Academie in Utrecht biedt de minor als eerste pabo van Nederland aan. “Zo’n minor bestond al wel voor het voortgezet onderwijs, maar nog niet voor het basisonderwijs”, zegt coördinator Janneke Waelen. “Daarom besloten wij in dat gat te stappen.”

Vrijstelling
De minor richt zich op hbo- en wo-studenten van alle opleidingen. Tijdens dat half jaar lopen ze, naast het volgen van vakken, ook stage. Een lesbevoegdheid kun je niet halen, maar het is wel de bedoeling dat studenten bepaalde vrijstellingen krijgen doordat ze de minor hebben gevolgd. Die kunnen oplopen tot een half jaar, afhankelijk van je vooropleiding.

Bovendien kan de minor ook andersom als filter werken voor de Academie. “Voor ons is het een soort werving- en selectie-instrument”, zegt Waelen. “Wij kunnen studenten het beroep afraden of hen juist uitnodigen een opleiding bij ons te komen volgen.”

De minor van de Marnix Academie wordt financieel gesteund door het Arbeidsmarktplatform PO, een samenwerking tussen werkgevers en onderwijsvakbonden. Daarnaast werken er 350 basisscholen aan mee.