Winterdipje? Versla ‘m met deze tips van Avansstudenten

illustratie: Elmarye AaijNoem het een winterdepressie, of winterblues, maar bijna iedereen heeft er weleens last van. ’s Ochtends niet wakker kunnen worden, geen motivatie hebben om te studeren of iets leuks te doen: soms is het verdomd moeilijk om uit die ellendige dip te komen. Daarom geven zes Avansstudenten kleine, effectieve tips tegen de winterdip.

‘Bellen met je vriend’

Maureen de Vries, derdejaarsstudent Pabo
“Toevallig had ik vanochtend zo’n neerslachtig gevoel. Ik kon mijn bed moeilijk uitkomen. Gelukkig weet mijn vriend me altijd op te vrolijken. Als ik er even doorheen zit, bel ik hem op. Eigelijk voel ik me dan meteen beter. En nog een tip: de verleiding om binnen te blijven is onweerstaanbaar, maar eigenlijk voel je je zoveel beter als je ook in de winter gewoon activiteiten blijft ondernemen!”

‘Wees sociaal’

Sam Aminah, eerstejaarsstudent International Business and Management Studies
“Mijn gouden tip? Bel iemand op die je al heel lang niet meer hebt gesproken. Dan kan je elkaar veel vertellen en vaak geeft zo’n sociaal gesprek je energie en motivatie om aan je dag te beginnen. Sociale contacten geven je een oppepper.Blijf in elk geval niet in bed liggen, daarmee maak je een winterdip alleen maar erger.”

‘Skip de eerste les’

Broer Hulsen, tweedejaarsstudent Werktuigbouwkunde
“Ik heb er niet heel erg last van eigenlijk, maar in de winter kom ik net iets slechter mijn bed uit dan in de andere seizoenen. Dan sla ik gewoon het eerste uur over. Daar doe ik niet moeilijk over. Als ik me écht niet relaxed voel, sla ik zelfs twee lessen over. Misschien niet de meest verantwoorde tip, maar zo worstel ik mezelf in elk geval wél door de gure ochtenden.”

‘Begin de dag met yoga’

Lena Haas, eerstejaarsstudent International Business and Management Studies
“Ik begin mijn dag altijd met yoga, gewoon thuis in mijn studentenkamer. Dan zet ik een YouTube-video van Yoga with Adrienne op. Het is ontspannend en geeft me een enorme boost. Precies wat ik nodig heb om aan een druilerige dag te beginnen. Ik zou het iedereen aanraden die moeilijk op gang komt in de ochtend. Vooral omdat je het gewoon op je eigen kamer kan doen. De oefeningen zijn laagdrempelig, maar geven je wel een fijne oppepper.”

‘Luister naar vrolijke muziek’

Micha Dekkers, eerstejaarsstudent Social Work
“Mijn truc om de dip tot een minimum te beperken, is het luisteren van vrolijke muziek. Het bevordert de aanmaak van dopamine. Ik voel me vaak stukken beter na een paar vrolijke tracks! Ik slik zelf ook extra vitamines, zoals vitamine D.”

‘Ga naar buiten’

Enes Yucel, Vierdejaars Bedrijfseconomie
“Blues in de winter? Nah, heb ik geen last van, ik ben best wel een optimist. Ik heb geen behoefte om hele dagen in bed te blijven liggen of op de bank te hangen. Vind ik zonde van mijn tijd.  Maar ik ben wel een koukleum. Ik trek soms extreem veel lagen over elkaar aan en nóg bevries ik bijna. Advies heb ik wel: ga naar buiten. Je voelt je echt stukken beter als je af en toe buiten bent, ook in de kou.”