4 keer waarom stemmen op 21 maart écht van invloed is volgens twee kandidaten

De gemeenteraadsverkiezingen 21 maart minder belangrijk dan de landelijke? Zeker niet. Jelger Elzinga is kandidaat voor de SP in Breda, Rick Zagers is kandidaat voor de VVD Breda. Beide Avansstudenten maken zich hard voor leeftijdsgenoten. “Jouw stem telt echt.”

1. Lokale politiek is júíst belangrijk voor jongeren en studenten

Rick: “De gemeente heeft veel te zeggen over zaken die voor studenten belangrijk zijn. Moeten er meer studentenkamers komen? Tot hoe laat mogen de kroegen open blijven? Waar en hoe vindt de introductieweek plaats?”

Jelger: “De landelijke politiek laat steeds meer over aan de lokale politiek en daarom wordt het ook steeds belangrijker.”

2. Stem op een student om dat kracht bij te zetten

Rick: “Waarom zou je iemand van boven de 50 over jouw belangen laten beslissen? Juist door op een student te stemmen, zorg je ervoor dat jouw belangen geborgen zijn bij een leeftijdsgenoot en iemand die dezelfde problemen en kansen als jou ziet.

Daarom is het, naast dat het belangrijk is om te gaan stemmen, ook goed om te stemmen op een leeftijdsgenoot!”

‘Waarom zou je iemand van boven de 50 over jouw belangen laten beslissen?’

Jelger: “Elke verkiezing horen we weer dat de opkomst onder jongeren ontzettend laag is. Dat betekent dat je bejaarde buurman die veel te vaak klaagt over het feit dat je je muziek een tandje te hard zet, straks het hele beleid van je stad mag bepalen voor de komende vier jaar. Dat geldt zeker nu 50 Plus voor het eerst in Breda mee doet met de gemeenteraadsverkiezingen.”

3. Hoe meer studenten stemmen, hoe meer aandacht voor zaken die voor jullie belangrijk zijn

Rick: “Als meer studenten gaan stemmen, kan de lokale politiek niet meer om ons heen. De thema’s die wij belangrijk vinden, zullen andere partijen ook belangrijk gaan vinden. De ogen van iedere partij moeten dan open en we zullen voor de politiek een steeds belangrijkere doelgroep worden.”

‘We zullen voor de politiek een steeds belangrijkere doelgroep worden’

Jelger: “Wil jij niet dat er voor de komende vier jaar alleen maar over zaken worden gesproken die alleen de oudere bevolking aan gaat, ga dan zeker stemmen! Voor de duidelijkheid 1 op de 12 mensen die in Breda wonen zijn student. Als alle studenten zouden gaan stemmen hebben we dus ook een groot aandeel in de gemeenteraad.”

4. Stemmen is helemaal niet moeilijk

Jelger: “Stemmen is heel gemakkelijk en iedereen kan het. De enige vaardigheid die stemmen verreist is een rood potlood oppakken en een bolletje inkleuren. Let natuurlijk wel goed op welk bolletje je inkleurt, en kleur niet het bolletje in omdat de persoon die er bij staat nou eenmaal een leuke naam heeft.”

Lars

Jammer dat deze Avansstudent én kandidaat-raadslid voor een lokale partij niet geïnterviewd wordt...;-) Opvallend: waarom waren VVD en SP niet aanwezig op de politieke markt op Avans Hogeschool?

2018-03-14 22:28:10