Aangifte om fake news-stunt ‘stemdrempel’ van Rotterdamse studenten

De gemeente Rotterdam heeft aangifte gedaan tegen twee studenten van de Willem de Kooning Academie. In een brief maakten zij inwoners van de stad wijs dat ze een test moesten doen voordat ze mochten stemmen.

De twee studenten van de kunstacademie gebruikten voor hun brief het logo en lettertype van de gemeente Rotterdam, meldt hogeschoolblad Profielen. Volgens de Willem de Kooning Academie gaat het om tweedejaars studenten advertising die “uit de bocht zijn gevlogen”.

Ze hebben inmiddels hun excuses aangeboden. Het ging om een project rondom fake news, verklaarden ze op hun website www.stemdrempel.nl, die nu offline is. Ze wilden “mensen laten nadenken of ze genoeg basiskennis hebben om het politieke en democratische bestel te begrijpen, zodat burgers bewuster kunnen stemmen”.

De gemeente Rotterdam heeft op Twitter gewaarschuwd tegen de brief. Mensen die de online test daadwerkelijk invulden, kregen volgens De Telegraaf de mededeling dat ze niet genoeg wisten om te mogen stemmen.