Alle studenten welkom in hét nieuwe studentencafé van Breda: Sociëteit het Forum

Breda heeft er een nieuwe soos bij: Sociëteit het Forum. Eigenaren, initiatiefnemers en Avansstudenten Jasper Riemens, Robert Sprenkels en Thomas de Rooij openden afgelopen week hun nieuwe studentencafé in het centrum op de Havermarkt.

Met de openingsweek hebben ze een knallende start gemaakt. Finance & Control-student Jasper Riemens: “Het hele café stond vol en er hing een fantastische sfeer.” De afgelopen weken hebben ze veel reclame gemaakt, zodat zoveel mogelijk mensen van het café afweten. “Woensdagavond hadden wij bijvoorbeeld alle studentenverenigingen in heel Brabant uitgenodigd. We kregen veel goede reacties over het uiterlijk en de sfeer van het café, dat is wel even een lekker gevoel.”

Het idee
Business & IT & Management-student Robert Sprenkels: “Het moet een plek voor iedereen zijn. Een plek waar studie- en studentenverenigingen hun feesten en borrels kunnen houden, maar ook open avonden die toegankelijk zijn voor iedereen. Er krijgt hier niemand uitbetaald. Dat zorgt ervoor dat de drank niet duur is. Als student zijnde is dat natuurlijk heel fijn”.

Drie jaar geleden zetten de drie studenten het plan op met als insteek een plek waar je alles kan doen en laten wat je wil. Jasper: “Vroeger liepen wij vaak tegen het feit aan dat er al een vast voorstel lag bij de horeca. Dan zeiden ze: ‘dit is het, take it or leave it’. Wij konden dan niks meer aanpassen. Dat draaien wij nu helemaal om. Wij willen meedenken en sparren over een voorstel. Wat willen de verenigingen en wat hebben wij te bieden, op deze manier gaan we met elke partner om de tafel zitten.”

Op dit moment is alleen studentenvereniging Maximus een partner. Daar komt waarschijnlijk snel verandering in, want ook de verenigingen van de Academie voor Algemeen en Financieel Management, Merlijn en Oase, zijn geïnteresseerd. “We hopen dat de internationale verenigingen zich ook willen aansluiten. Zij hebben op dit moment nog geen eigen plek”, aldus Jasper. Met de verenigingen maken ze afspraken over besloten avonden. Voor Maximus is dit dinsdag geworden. Ook over de woensdag of de donderdag wordt onderhandeld. De vrijdag en de zaterdag zijn open voor iedereen.

Plannen
Naast geopend te zijn voor het nachtelijke studentenleven, willen de drie ook de vrijdagmiddagborrel terugbrengen in Breda. “Wij willen bedrijven en studenten met elkaar in contact brengen. Tijdens zo’n borrel kunnen studenten praten met de bedrijven. Zij kunnen het dan bijvoorbeeld over stageplaatsen of eventuele banen hebben. Het uitbreiden van je netwerk is tegenwoordig zo belangrijk. Wij hopen dit op deze manier wat makkelijker te maken”, vertelt Robert.

Interieur
Met alleen het café zijn ze één jaar en drie maanden bezig geweest. “Dat komt vooral omdat wij alles zelf hebben gedaan. De bar zelf in elkaar gezet, de vloer erin gelegd, alles geschilderd en al het cement van de muur afgebikt om dat oude gevoel weer terug te krijgen”, zegt Thomas de Rooij, oud-student Business IT & Management, trots. “Ik denk dat we alleen de airco en de goot niet zelf hebben gedaan. We hebben gewoon geen geld, dus het kon eigenlijk ook niet anders.”

Over het uiterlijk van de sociëteit waren ze het snel eens. Het moest de oude sfeer die er vroeger in de kroeg hing terugbrengen. De ruwe muren, een eikenhouten bar en de lichtbruine vloer moesten voor dit gevoel zorgen. Het ontwerp lag er binnen no-time. “We hadden een duidelijk idee, we wisten precies wat er moest gebeuren en dat is goed gelukt. De positieve en tevreden gezichten, laten wel zien dat ons nieuwe café de afgelopen dagen goed in de smaak is gevallen. We willen dit doortrekken en we hopen dat het nog lang zo blijft”, vertelt Jasper.

Sociëteit het Forum is de derde soos van Avanstudenten. Ook studentenvereniging Virgo heeft een soos in Breda, bij BRESS. Studentenvereniging Totus heeft een soos achter de parkeerkelder van Avans in Tilburg. Den Bosch is de enige Avansstad zonder eigen soos.