Associate degrees gaan voor minister pas echt leven na bezoek aan Avans

Foto: Angeline Swinkels“Ik ken de associate degree vooral van papier. Door dit bezoek leeft het nu meer bij mij.” Minister van Onderwijs Ingrid van Engelshoven ging maandag in gesprek met studenten en docenten van de Avans Academie Associate degrees in Den Bosch.

“Ik heb hiervoor de kappersopleiding gedaan en zes jaar als kapster gewerkt”, vertelt Ilona den Boer, student Ad Accountancy. Hoewel ze nu een heel andere richting heeft gekozen, is de aansluiting volgens haar toch goed. “Ik leer graag in de praktijk. Dat vind ik zo veel makkelijker dan alleen maar luisteren. Deze opleiding is voor mij echt ideaal.”

‘Geloof mij, als je eerst paardenhouderij hebt gedaan is een klas vol mannen een verademing’

Ilona is niet de enige student met een onverwachte vooropleiding aan de tafel bij de minister. Zo heeft Froukje Zeldenrust, student Ad Informatica, onder meer grafische vormgeving en paardenhouderij gestudeerd. Nu is ze de enige vrouwelijk Ad-student Informatica bij Avans. “Geloof mij, als je eerst paardenhouderij hebt gedaan is een klas vol mannen een verademing.”

Foto: Angeline Swinkels“Wat gaan deze studenten doen na het afstuderen?”, wil de minister weten. “Ze gaan bijvoorbeeld software ontwikkelen. Niet ontwerpen maar echt maken”, antwoordt Informaticadocent Martin de Reus. “Oh dan kunnen ze zo bij DUO komen helpen”, zegt de minister, daarmee verwijzend naar de ICT-perikelen bij de overheidsdienst.

Alle aanwezige studenten roemen tegenover de minister het kleinschalige, praktijkgerichte onderwijs. “Je weet dat je met iets bezig bent waar later ook wat mee gedaan wordt”, vertelt Jordi Terpstra, student Ad Communicatie. Als voorbeeld noemt hij een marketing- en communicatieplan dat zijn projectgroep geschreven heeft voor de gemeente Heusden.

‘We lopen dertig weken stage. Dat is veel in een opleiding van twee jaar’

De aansluiting tussen het mbo en de associate degree wordt als prettig ervaren. Meerdere bij het gesprek met de minister aanwezige studenten konden hun draai niet vinden op het hbo, maar voelen zich nu wel op hun plaats. “We lopen dertig weken stage. Dat is veel in een opleiding van twee jaar. Misschien nog wel meer dan bij sommige hbo-opleidingen”, zegt Teun van Rozendaal, student Ad Human Resource Management.

Foto: Angeline Swinkels

‘We overladen ze niet met stapels theorie’

“Studenten moeten zelfstandiger werken dan op het mbo. We triggeren ze zelf informatie op te halen”, zegt docent Communicatie Marit Kunnen. “We overladen ze niet met stapels theorie, maar ze maken wel een stap in hun ontwikkeling.”

De minister ziet veel toekomst in de Ad’s. “Tegenover mij zitten nu vooral jonge mensen die straks beginnen op de arbeidsmarkt, maar ik kan me voorstellen dat meer werknemers zich in de toekomst willen opscholen. Bijvoorbeeld via een associate degree.”