Avans met 3 medewerkers goed vertegenwoordigd op kieslijst lokale partij

Op de kieslijst van Pro Actief Goirle, die zestien mensen telt, staan drie medewerkers en een oud-medewerker van Avans. “Werken bij Avans is geen toelatingseis van de partij”, lacht Mark van Oosterwijk, de nummer twee van Pro Actief Goirle.

Drie Avansmedewerkers op één kieslijst, biedt dat eigenlijk voordelen? “Soms is het makkelijk om even iets te bespreken op het werk”, zegt Mark van Oosterwijk, , medewerker bij de Diensteenheid Financiën en Studentenadministratie van Avans. “Maar dat komt bijna nooit voor. Het is niet zo dat we tijdens werktijd continu aan het overleggen zijn.”

Pro Actief Goirle is een lokale partij die zich bevindt tussen D66 en GroenLinks. De partij telt drie van de negentien zetels in de gemeenteraad en levert een wethouder aan het bestuur van de gemeente op de grens met Tilburg.

Keukentafel
Van Oosterwijk is de nummer 2 op de lijst van Pro Actief Goirle en vanaf het begin, zo’n twaalf jaar geleden, betrokken bij de partij. “Eigenlijk ben ik er een beetje ingerold. GroenLinks deed niet meer mee aan de gemeenteraadsverkiezingen in Goirle en een bekende van mij wilde een partij oprichten om toch dat geluid te laten horen. De partij is aan de keukentafel ontstaan.”

‘Ik had eigenlijk geen politieke ambities maar heb altijd wel iets terug willen geven aan de maatschappij’

Docent bij de Academie voor Deeltijd Christel van Neerven zit iets langer dan vier jaar bij de partij, die ook een wethouder levert. Eerst als bestuurslid, nu een jaar als raadslid. “Ik had eigenlijk geen politieke ambities maar heb altijd wel iets terug willen geven aan de maatschappij. Toen ik in Goirle kwam wonen ben ik in gesprek gegaan met een lid van Pro Actief, heb een tijdje meegekeken en kon mij vinden in de ideeën en visie van de partij.”

Op de lijst van Pro Actief staat ook nog Njord van Erck, docent bij de Academie voor Engineering en ICT en Willem den Ouden, oud-directeur van het Expertisecentrum Duurzame Innovatie van Avans.

‘Hard werken is niet erg als je dingen doet waar je energie van krijgt en als je ziet dat je wat kan betekenen voor de mensen in je dorp’

Van Neerven en Van Oosterwijk beamen dat je als raadslid veel werk op je bord krijgt. “Het is pittig, maar ik vind dat het ook wat oplevert. Hard werken is niet erg als je dingen doet waar je energie van krijgt en als je ziet dat je wat kan betekenen voor de mensen in je dorp”, vindt Van Neerven. Van Oosterwijk: “Toen ik ermee begon, was ik nog student. Dan is het de ideale bijbaan omdat het erg flexibel is. Maar de budgetten van gemeenten zijn voor het sociaal domein met 30 tot 40 procent gestegen en ook de samenwerkingsverbanden binnen en buiten de gemeente zijn complexer geworden. Als raadslid moet je dat allemaal controleren.”

Gouden gemeente
Van Neerven: “Goirle is uitgeroepen tot gouden gemeente door Sociaal Werk Nederland, ik ben supertrots op onze wethouder die zich daar enorm voor heeft ingespannen.” Pro Actief Goirle wil een sociale en duurzame partij zijn. “Alle partijen hebben nu duurzaamheid op de agenda staan, maar bij ons zit het echt in de beginselen van de partij”, vindt Van Oosterwijk.

“Pro Actief kijkt op een andere manier tegen lokale politiek aan”, vindt Van Oosterwijk. “Wij willen een inhoudelijk programma uitvoeren dat recht doet aan alle kiezers, niet alleen aan de eigen kiezers.”

‘Iedereen vindt democratie als beginsel uitstekend, maar het vertrouwen in de mensen die het uitvoeren is laag’

Directe democratie
Het liefst zou hij het democratische proces vernieuwen. “Iedereen vindt democratie als beginsel uitstekend, maar het vertrouwen in de mensen die het uitvoeren is laag. Dat zegt iets over de manier waarop we democratie invullen. Het stelsel van vertegenwoordiging is sleets geworden en kan nuttig worden aangevuld met meer participatieve en kiezersgerichte vormen van directe democratie, zoals een referendum. Daar wordt de kwaliteit hoger van. Meer directe democratie betekent een kleinere rol voor de politieke partij en daar is niet iedere partij blij mee. Wij wel en wij zien ook dat dit nodig is, ook al schaadt dat de electorale positie van onze eigen partij.”

Pro Actief Goirle heeft nu drie zetels in de raad. Beide Avansmedewerkers vinden het een redelijke verwachting dat er daar een bijkomt. “We staan er goed voor”, zegt Van Neerven, “zaterdag stond ik te flyeren en dan merk je dat wel aan de reacties.”