Student-ondernemer: De lekkerste satésaus komt van een Avansstudent

Een goede pindasaus heeft pit, een zuurtje en bovenal heel veel pindasmaak. Vooral dat laatste miste Max van den Heuvel bij de kant-en-klare supermarktsauzen. De student bracht daarom zijn eigen pindasaus op de markt.

Door zijn liefde voor pindasaus en passie voor ondernemen te bundelen, werd een nieuw concept geboren: héMax. “Bestaande pindasauzen zijn gewoon niet te pruimen”, begint Max van den Heuvel, vierdejaarsstudent Ondernemerschap & Retailmanagement in Breda. “Vaak zijn ze te zoet of hebben ze een vlakke smaak.” In een goede saus zitten vooral veel pinda’s, meent de student. “Daarom bestaat die van mij voor bijna 40 procent uit deze peulvruchten. Dat is het dubbele van andere aanbieders.”

Max maakte de satésauzen in eerste instantie in zijn eigen kleine keuken. “Mijn ouders, vrienden en andere fijnproevers hielpen me om de saus te perfectioneren.” HéMax werd al snel een doorslaand succes. “Sinds een paar maanden besteed ik het maakproces geheel uit. Zo kan ik mijn tijd stoppen in het promoten van mijn saus én kan ik blijven innoveren en perfectioneren.”

‘Franchisenemers van de supermarktketen hebben interesse om mijn saus te verkopen’

Gezonde pindasaus
HéMax is gluten- en lactosevrij en bevat minder suikers dan sauzen van concurrenten. “Je merkt dat consumenten steeds meer letten op hun voeding. We willen gezonder eten en het liefst met zo min mogelijk onbekende ingrediënten. Daar probeer ik met mijn verantwoorde saus op in te spelen.” Winkeliers zijn enthousiast, blijkt na een proeverij in het Brabantse Sint Anthonis. Zeven winkels, waaronder Plus en Spar bieden héMax nu in zijn woonplaats aan. “Ik ben in gesprek met Jumbo. Franchisenemers van de supermarktketen hebben interesse om mijn saus te verkopen.”

Familiekwaaltje
Het is niet alleen de liefde voor pindasaus die de Brabander zo hartstochtelijk doet spreken over zijn product. Hij noemt het een “familiekwaaltje”. “Mijn ouders hebben geen eigen bedrijf, maar zijn heel ondernemend. Ze zijn ambitieus en hebben mij altijd geïnspireerd om gefocust te zijn. En van ondernemerschap gaat mijn bloed sneller stromen. Het bedenken en uitwerken van dit idee vond ik fantastisch om te doen.”

‘In de toekomst wordt héMax een begrip’

Het succes smaakt naar meer. Max hoopt zijn creatie op korte termijn in horecagelegenheden aan te kunnen bieden. “Binnen een halfjaar wil ik overal in de regio Land van Cuijk verkrijgbaar zijn. Dat is een gebied met maar liefst 32 dorpen en 1 stad. Ik blijf mijn recept ook constant vernieuwen. Steeds minder suikers en zout. Dat is het voornemen voor 2018. En in de toekomst wordt héMax een begrip.”

Studeren en ondernemen gaat naar eigen zeggen “moeiteloos” samen. “Docenten geven me altijd veel ruimte om aan mijn onderneming te werken. Eigenlijk is het heel cool dat ik kan sparren met docenten zoals Fred van Hoek, die zelf ervaring heeft in het bedrijfsleven. Ik mag zelfs afstuderen binnen mijn onderneming”, vertelt Max glunderend.

De gouden tip voor beginnende ondernemers volgens Max: “Zelf heb ik altijd maximaal geleend bij DUO om alles te kunnen bekostigen. Goedkoop lenen, maar wél investeren in een goed idee dus.”