Gemeenteraadsverkiezingen: ‘Niet stemmen betekent ook niet miepen’

Studenten lopen over het algemeen niet warm voor de gemeenteraadsverkiezingen. De opkomst is meestal laag, dus halen politieke partijen in hun gemeenten van alles uit de kast om kiezers naar de stembus te krijgen. Punt vroeg een aantal Avansstudenten of zij vandaag gaan stemmen.

Esmee, eerstejaars Ondernemerschap & Retail Management, Breda
“Ik ben van plan om te stemmen, maar ik kan het nu niet doen bij Avans omdat ik mijn stempas ben vergeten. Het hoort er wat mij betreft bij. Ik wil mijn mening laten tellen omdat het in Nederland kán. Je kunt er met je stem voor zorgen dat er veranderingen plaatsvinden. Als geen enkele jongere stemt, is dat natuurlijk ongunstig voor jongeren in het algemeen.”

Roy van Roosendaal, tweedejaars Bedrijfskunde, Breda
“In de wijk waarin ik woon moet ontzettend veel gebeuren. Er zijn een hoop plannen op sociaal en fysiek vlak. Ik heb gestemd op een partij waarmee ik veel raakvlakken heb. Ik vind niet dat iedereen per se moeten stemmen. Jongeren moeten zich wel verdiepen, anders heeft het geen zin.”

Dilay Albayrak, eerstejaars AKV|St.Joost, Breda
“Natuurlijk vind ik stemmen belangrijk, ik heb vanochtend al gestemd. Vele generaties vrouwen  hebben heel hard gevochten voor het kiesrecht en de vrijheid om mee te bepalen wat er in het land en binnen de regio’s gebeurt. Ik vind het heel vanzelfsprekend dat we daar nu allemaal gebruik van maken. Ik vind de Kamerverkiezingen overigens wel belangrijker. Bij de gemeenteraadsverkiezingen twijfel ik altijd een beetje of mijn stem daarin écht invloed heeft.”

Naomi van Heemst, eerstejaars AKV|St.Joost, Breda
“Ik heb nog niet gestemd, maar ik hoop er aan het einde van de dag toch tijd voor vrij te maken. Ik moet wel bekennen dat ik me nog niet heb verdiept in mijn gemeente. Mijn moeder stemt ook niet. Vandaag heb ik het eigenlijk ook heel druk met mijn studie, dus overdag kom ik er niet aan toe. Ik vind dat ik zeker moet stemmen, maar de landelijke verkiezingen raken me wel meer.”

Levi Glineur, tweedejaars Integrale Veiligheid, Breda
“Of ik ga stemmen? Zeker weten! Zowel voor de gemeenteraadsverkiezingen als tegen de sleepwet. Ik vind het belangrijk om maatschappelijk betrokken te zijn. Als je geen stem uitbrengt mag je ook niet klagen. Ik vind het heel belangrijk dat er mensen gekozen worden die betrouwbaar zijn. Je wilt toch niet dat een crimineel in de gemeenteraad zit? Wat betreft de sleepwet: niet alles aan de wet is verkeerd hoor, veiligheid is belangrijk. Maar we moeten een gulden middenweg vinden, want privacy staat bij mij hoog in het vaandel. Drie jaar lang persoonsgegevens opslaan vind ik onnodig en riskant. Bovendien vraag ik me af wat het nut is van al dat afluisteren.”

Lana van den Berg, vierdejaars Accountancy Den Bosch
“Ik vind het belangrijk dat je iets te zeggen hebt binnen de gemeente. Door te stemmen krijg je als burger die mogelijkheid. Na het invullen van de stemwijzer ben ik erachter gekomen waarop ik waarschijnlijk ga stemmen. De VVD heeft verschillende standpunten waar ik het mee eens ben. Zij willen bijvoorbeeld in de gemeente Oss een ruimte voor evenementen. Zo kunnen de zeurende omwonenden niet meer klagen over overlast, omdat deze plek dan is vastgesteld.”

Menda van de Geyn, tweedejaars Verpleegkunde Den Bosch
“Ik hecht belang aan het kiesrecht. Wij mogen meebepalen wat er gebeurt in de gemeente. Gezien het werk dat ik uiteindelijk wil gaan doen, vind ik het belangrijk dat er goede regelingen komen binnen de zorgsector. Ook vind ik duurzaamheid belangrijk. Dat is meteen een van de redenen waarom ik waarschijnlijk GroenLinks ga stemmen.”

Luc Jansen, vierdejaars Accountancy, Den Bosch
“Nee, ik ga waarschijnlijk niet stemmen. Ik had het willen doen, maar ik heb me er niet genoeg in verdiept. Ik neem dus liever niet de moeite om naar de stembus te gaan, omdat ik er niks vanaf weet. Toch twijfel ik nog wel een beetje. Misschien dat ik straks nog een stemwijzer invul. Als er dan interessante dingen uitkomen, ga ik toch wel stemmen.”

Kirsten, medewerker Studenten Informatie Balie
“Bij Avans gaan de stembussen pas om half twee open. Ik verwacht dat de opkomst relatief laag is. De gemeenteraadsverkiezingen spelen toch minder onder jongeren. Ik vind het wel verstandig om te stemmen. Ook als je niet politiek onderlegd bent. Ik ben ook geen enorm politiek animal, maar ik verdiep me even en zorg dat ik toch gebruik maak van mijn kiesrecht. Het wordt je tegenwoordig zo makkelijk gemaakt. Daarbij vind ik dat je ook: niet stemmen betekent ook niet miepen.”