‘Hogeschool is goud waard voor gemeenten’

Thom de Graaf, voorzitter Vereniging Hogescholen Foto: Flickr/Sebastiaan ter Burg https://flic.kr/p/nqPpL1Gemeenten zouden meer moeten samenwerken met hogescholen. “Daar kunnen ze enorm van profiteren,” zegt Thom de Graaf van de Vereniging Hogescholen. Hij roept gemeenteraden op om met het hoger onderwijs in gesprek te gaan.

Nu er in het hele land wordt onderhandeld over de samenstelling van de raden en colleges, grijpt de voorzitter van de hogescholenvereniging zijn kans om de kracht van hbo-instellingen bij lokale bestuurders onder de aandacht te brengen.

Voorsprong
Het hoger onderwijs wordt nog te vaak beschouwd als een kwestie voor de landelijke politiek, schrijft De Graaf. Een gemiste kans, vindt hij, “want de gemeenten die hun hogescholen omarmen hebben een enorme voorsprong bij het oplossen van lokale en regionale uitdagingen.”

‘De (wijk)verpleegkundigen, basisschooldocenten en ict’ers komen allemaal van het hbo’

Een hogeschool zorgt voor een constante stroom van afgestudeerden. Een enorm voordeel, zeker nu er in bepaalde beroepen forse tekorten ontstaan. “De (wijk)verpleegkundigen, basisschooldocenten en ict’ers komen allemaal van het hbo,” schrijft De Graaf.

Wil de gemeente hoogopgeleide jongeren aan zich binden, moet ze zich wel hardmaken voor goede studentenhuisvesting, een toegankelijke campus en voldoende stageplekken. Het lokale bestuur kan vaker de regie nemen, meent De Graaf, bijvoorbeeld door ervoor te zorgen dat hogescholen en werkgevers hun vraag en aanbod beter op elkaar afstemmen.

Slimme oplossingen
De moeite zal worden beloond, want een hbo-instellingen in de regio zorgt niet alleen voor innovatie en een verhoogde productiviteit, de studenten en onderzoekers komen vaak ook met slimme oplossingen voor lokale vraagstukken. Als voorbeeld noemt De Graaf De RDM Campus in Rotterdam waar bedrijven en het hoger onderwijs samen werken aan innovaties in het havengebied. Ook verwijst hij naar Utrecht, waar lector Schulden en Incasso Nadja Jungmann met praktijkgericht onderzoek de schuldenproblematiek te lijf gaat.

De komst van een hogeschool kan kleinere gemeenten “een enorme boost geven” als het gaat om een levendige binnenstad en bedrijvigheid in de gemeente, schrijft De Graaf. “Kortom: gemeente, u heeft goud in handen met een hogeschool in de buurt. Het is van belang dat dit ook bij het college en de raad in beeld komt.”