Indiase studenten krijgen de vrijheid van Avansdocenten tijdens designweek

Maar liefst 260 Indiase ontwerpstudenten kregen tijdens een designweek begeleiding van Gé Smit, René Pijnenburg en Fleur Swilders drie Avansdocenten, allen verbonden aan Whynotcooperation. De studenten bedachten creatieve oplossingen om hun stad leefbaarder te maken. Centraal stond de vraag: Why not make it happen?

Wat kunnen kunst- en designstudenten doen om hun stad leefbaarder te maken? Hoe kunnen we de stad veiliger maken? Wat kunnen we doen aan voedsel problemen? Hoe kunnen we de stad schoner en groener maken? Lag vorig jaar de focus op het adresseren van problemen en kansen, dit jaar stond in het teken van het bedenken van innovatieve oplossingen. Hoe kunnen we de maakindustrie rond Jalandhar hier actief in betrekken was een tweede doel.Tijdens de designweek benaderden ze zelf bedrijven uit de Indiase industrie. Nog amper bijgekomen van hun jetlag, vertellen docenten René Pijnenburg (AKV|St.Joost) en Gé Smit (Communication & Multimedia Design) over hun ervaringen in India.

Mooie aanvulling
“Ik wilde heel graag binnen een andere cultuur lesgeven”, begint Rene Pijnenburg, docent bij AKV. St Joost. “Al dertig jaar geef ik les bij Avans, dus ik wilde mezelf ergens anders nuttig maken.” Vorig jaar reisde Pijnenburg voor het eerst met een Avansdelegatie af naar het Aziatische land. Hij werd onder meer vergezeld door Gé Smit, docent bij Communication & Multimedia Design. Ook Smit, die al 14 jaar lesgeeft, wilde iets nieuws proberen. “De designweek vormt een een mooie aanvulling op mijn docentschap bij Avans.”

Creatief denken
Pijnenburg: “Vorig jaar onderzochten studenten tijdens de eerste designweek wat er nodig was om hun stad leefbaarder te maken. Welke kansen zien zij, hoe onderzoek je die en hoe communiceer je daarover? Dit jaar legden we een aantal van die ideeën opnieuw aan hen voor en vroegen we ze concrete ontwerpen te maken. Vrijdenken als startpunt voor innovatie staat hierbij voorop.”

‘Normaal gesproken bepaalt de docent elke stap die er gezet moet worden’

Smit: “Dat zijn ze niet gewend. Normaal gesproken krijgen ze die vrijheid niet en bepaalt de docent elke stap die er gezet moet worden.”

Pijnenburg: “De ruimte voor eigen inbreng en creativiteit is een openbaring voor studenten. Dat vinden ze fantastisch. We startten met door het lot aan elke team een vraag, een industrie en een context toe te kennen. Zo kreeg een team de vraag hoe kunnen we de stad groener maken met behulp van de leerindustrie en de spoorwegen. De leerindustrie kampt met een groot imagoprobleem vanwege de milieuvervuiling. ‘Als jullie het water beter zuiveren, krijgt de stad het water. Dat kan dan weer gebruikt worden voor landbouw en zo wordt de stad groener. En wij promoten jullie schone water gratis in de trein.’ De leerindustrie was onder de indruk en heeft gezegd: ‘Ja, dat gaan we doen.’ Vervolgens hebben de studenten ook spoorbedrijven benaderd en ook die zijn enthousiast. Het lukt de studenten dus echt om bedrijven in beweging te krijgen. Dat ze zoiets in korte tijd voor elkaar krijgen, daar kriig ik kippenvel van.”

Smit: “Het is mooi om te zien hoe makkelijk studenten kunnen schakelen. Ze zijn het niet gewend om zelf creatief te denken, maar in vijf dagen tijd leren ze ontzettend veel, omdat ze ervoor open staan. Dat is schitterend.”

‘Wij leren veel van de discipline en toewijding van Indiase studenten’

Excellent labs
We gaan ervan uit dat we de komende jaren steeds een verdere stap kunnen zetten in de samenwerking met het kunst- en designonderwijs in Jalandhar.
Smit: “We gaan nu ter plaatse excellent labs beginnen, waarbinnen de beste Indiase studenten samen met het bedrijfsleven een aantal ontwerpideeën gaan doorontwikkelen en realiseren. Mogelijk kan van hieruit kennis en ervaring door studenten, docenten of bedrijven worden uitgewisseld om hen hierbij te ondersteunen.” Pijnenburg: “Andersom kunnen wij veel leren van de discipline en toewijding van Indiase studenten. Maar voor nu is uitwisseling nog toekomstmuziek. Eerst moeten onze Indiase collega’s zelf de volgende stap in het reguliere onderwijs zetten. En wij helpen hen daar graag bij ”

Gezamenlijk doel
Naast in Jalandhar gaf de whynotcooperation dit jaar nog gastlezingen en workshops aan het Designinstituut in New Delhi en aan de faculteit Architectuur van de Guru Nanak Dev Universiteit in Amritsar. Het duo is erg blij met hun nieuwe vrienden uit India. “We worden daar ontzettend hartelijk ontvangen. En we werken allemaal aan een gezamenlijk doel: India en de wereld een beetje schoner, socialer en menselijker maken”, aldus Pijnenburg.

De blog over de Designweek is te lezen op www.whynotcoop.org. Op 27 maart presenteert de Whynotcooperation tijdens de Pecha Kucha avond in de Mezz om 20:20 uur. Het was de 6th International Designweek, Apeejay College of Fine Arts in Jalandhar (India).

Moniek v.d. Werff

Toppers!