Poolse arbeiders in studentenflat: het kan, maar bespreek het eerst

illustratie: Julika RunowBewoners van een Rotterdamse studentenflat klagen over hun nieuwe huisgenoten: Poolse arbeiders. Die zouden overlast veroorzaken en studenten lastig vallen. Hoe kan het dat in een studentenflat ineens arbeidsmigranten komen wonen?

Ze zouden blowen en door het hele gebouw herrie maken, de Poolse arbeiders die hun intrek hebben genomen in een studentenflat aan de Aristotelesstraat in Rotterdam. De studenten zeggen dat ze worden lastiggevallen, en een van hen zou zelfs zijn aangerand. Inmiddels zouden er volgens de bewoners wel vier keer zoveel Oost-Europeanen wonen als studenten, terwijl de flat volgens hen alleen bedoeld is voor die laatste groep, meldt RTV Rijnmond.

Niet veilig
De studenten voelen zich niet meer veilig in het complex en eisen dat de Polen vertrekken. De huisbaas, Van der Huizen Vastgoedbeheer, heeft vorige week een slot laten zetten op de deur van de verdieping waar de studenten wonen, zodat de arbeidsmigranten daar niet meer binnen kunnen. De mannen die verdacht worden van aanranding zijn het complex uitgezet.

Bij Kences, het Kenniscentrum Studentenhuisvesting zijn ze bekend met het verhaal. “Het gaat om een particuliere verhuurder die niet bij ons is aangesloten,” zegt directeur Ardin Mourik. Hij weet dan ook niet of het complex inderdaad alleen voor studenten is bedoeld.

“Bij nieuwbouw worden hier meestal duidelijke afspraken over gemaakt met de gemeente. Soms gebeurt dat ook bij oudere gebouwen, maar hoe dan ook is de handhaving niet altijd even sterk,” meent Mourik. Verhuurders kunnen dus, kortom, vrij makkelijk wegkomen met het tussentijds huisvesten van andere doelgroepen dan studenten, ook al mag het eigenlijk niet.

Synergie
Enige nuance is wel op zijn plaats, benadrukt Mourik. Het hoeft lang niet altijd een slecht idee te zijn om andere doelgroepen met studenten te laten samenwonen. Dit gebeurt bijvoorbeeld met statushouders of mensen met psychische problemen.

“Er kunnen goede redenen zijn dat de gemeente aan een corporatie vraagt: zou je ook arbeidsmigranten willen huisvesten? Bijvoorbeeld als ze nergens anders terechtkunnen.” Idealiter zoekt de verhuurder een doelgroep die goed bij de studenten past, zegt Mourik. “Je wilt dat er sprake is van synergie.”

Dat is in dit geval klaarblijkelijk niet gelukt. Om onvrede te voorkomen had de huisbaas er goed aan gedaan om de situatie vooraf met de studenten te bespreken, zegt Mourik.
Overigens komen dit soort incidenten volgens hem zelden voor. “Meestal is het andersom: dan vinden omwonenden het moeilijk dat er studenten komen wonen.”

W*M

blowen herrie maken overmatig alcohol overlast, slopen, ik dacht dat dat de definietie is van student (kijk maar naar Vindicat) Zijn ze nu jaloers dat arbeits migrante er beter in zijn.... nog veel te leren

2018-03-27 08:23:12