Rotterdamse opleiding verpleegkunde kwam uit diep dal

illustratie: Janine Jansen
De crisis bij de opleiding verpleegkunde van de Hogeschool Rotterdam van tien jaar geleden was vele malen dieper gedacht. Tussen 2008 en 2012 stond het voortbestaan van de opleiding serieus ter discussie, blijkt uit een reconstructie van Profielen.

Het onafhankelijke magazine van de Hogeschool Rotterdam kwam er achter dat ziekenhuizen en een ggz-instelling tijdelijk weigerden om nog stagiairs aan te nemen van de opleiding. Er zou organisatorische chaos hebben geheerst en afspraken zouden stelselmatig niet zijn nagekomen. Ook schoten studenten volgens sommige betrokkenen inhoudelijk tekort.

Brandbrieven
De ziekenhuizen hebben meerdere brandbrieven naar de opleiding gestuurd. Twee regionale ziekenhuizen en één ggz-instelling stapten uit onvrede over naar een andere hogeschool. Het Reinier de Graaf Gasthuis uit Delft neemt nog steeds geen verpleegkundestagiairs aan uit Rotterdam.

Ook bij het Erasmus MC, dat jaarlijks zo’n driehonderd stagiairs opleidt, werd nagedacht over vertrek, vertelt opleidingscoördinator Rianne Sell aan Profielen. ‘Maar we kwamen tot de conclusie dat het niet maatschappelijk verantwoord zou zijn om naar een andere hogeschool over te stappen. Dat zou namelijk het einde betekenen van de opleiding verpleegkunde in Rotterdam.’

Vertrouwen
De ziekenhuizen die bleven, gingen zich in de crisisjaren wel vergaand met de opleiding bemoeien en mengden zich zelfs in de inhoud. Toen er tegen het einde van de crisis in 2012 een nieuwe opleidingsmanager aantrad, spraken de ziekenhuizen onderling af de opleiding bij de accreditatie te helpen door hun vertrouwen in de toekomst uit te spreken.

In de Keuzegids 2018 staat verpleegkunde van de HR opnieuw onderaan de lijst met 44 punten, precies even laag als acht jaar geleden. Dat lijken nu groeipijnen te zijn, zeggen betrokkenen. Zo is het aantal eerstejaars in 2014 verdubbeld van drie- naar zeshonderd, met roosterproblemen en hoge werkdruk tot gevolg.