TU Delft wereldwijd op vierde plaats dankzij vernieuwend onderwijs

illustratie: Janine Janssen

In een onderzoek van het prestigieuze Massachusetts Institute of Technology (MIT) naar universiteiten met het meest innovatieve ingenieursonderwijs, staat de TU Delft wereldwijd op de vierde plaats.

Het Amerikaanse MIT, algemeen erkend als ’s werelds beste technische universiteit, wil zijn onderwijs verder verbeteren en heeft daarom onderzocht hoe andere universiteiten het aanpakken. Vijftig internationale deskundigen werd gevraagd bij welke universiteiten het ingenieursonderwijs volgens hen het meest vernieuwend is, nu en in de nabije toekomst. De TU Delft, de enige Nederlandse universiteit in deze twee lijstjes, eindigde respectievelijk als vierde en als zevende.

Vernieuwend
Op basis van deze lijstjes selecteerde MIT vier universiteiten voor case study’s, waaronder de TU Delft. Die onderscheidt zich volgens het onderzoek met vernieuwende opleidingen als industrieel ontwerpen en luchtvaart- en ruimtevaarttechnologie, maar ook met open en online onderwijs, ambitieuze studentenprojecten (zoals met zonnewagen Nuna) en met de keuze om te investeren in de onderwijsvaardigheden van docenten.

Egalitaire houding
Uit interviews met bestuurders, docenten en alumni van de vier universiteiten blijkt dat de TU Delft zich vooral onderscheidt met de open en egalitaire houding van haar bestuurders, die het ontstaan van nieuwe ideeën vanuit de universitaire gemeenschap mogelijk maakt. Succesvolle onderwijsontwikkelingen zijn in Delft vaak van onderaf ontstaan.