‘Walgelijke’ promofilmpjes #dontbelikeflip van Jonge Democraten slaan plank mis

Jonge Democraten zette vorige week een filmpje online waarmee ze studenten willen oproepen te gaan stemmen tijdens de gemeenteraadsverkiezingen 21 maart. In het filmpje raakt student Flip dakloos en heroïne verslaafd omdat hij niet gestemd heeft. Tot grote verontwaardiging van velen op social media.

Student Flip gaat niet stemmen tijdens de gemeenteraadsverkiezingen. Flip heeft een fijne studentenwoning. Maar de gemeente wil minder studentenwoningen en gaat met de bulldozer over Flips huis. De gemeenteraad geeft geen fuck om studenten. Flip is dakloos. Flip is verslaafd geraakt aan heroïne en woont in een doos.

Don’t be like Flip

De beknopte versie van het filmpje dat Jonge Democraten vorige week online zetten als onderdeel van de campagne #dontbelikeflip. De politieke jongerenorganisatie is gelieerd aan D66.

Walgelijk
‘Dont be like Flip: laat je niet lenen voor zulke beschamende campagnefilmpjes’, ‘Walgelijk, smakeloos, humorloos en arrogant’ en ‘Wat een rare en walgelijke video’ zijn enkele reacties op Facebook en Twitter.

Dood
Een tweede filmpje dat deze week werd geplaatst, werd evenmin goed onthaald. Wederom heeft Flip niet gestemd. Vervolgens wordt Flip doodgereden door een vrachtwagen. ‘Ik zou me als JD’er doodschamen, zou bijna een lidmaatschap nemen en een motie van wantrouwen indienen tegen degene die dit gemaakt heeft’, plaatste iemand onder de post.

Doel bereikt
“Jammer om te horen”, reageert persvoorlichter Lysanne van Schaik. “De opkomstpercentages onder jongeren bij gemeenteraadsverkiezingen zijn altijd heel laag. We willen mensen bereiken die normaal niet gaan stemmen door middel van een ludiek filmpje, geïnspireerd op de campagne de maatschappij dat ben jij.” Het is volgens haar absoluut níét de bedoeling het idee te wekken dat studenten verslaafd raken of dood gaan als ze niet gaan stemmen. “Met de filmpjes hebben we een groep bereikt die niet eens wisten dat er verkiezingen zijn. Het doel is bereikt.”

Timen

Ow jeej, ik wil niet verslaafd raken aan heroïne. Ik ga zeker stemmen nu.

2018-03-11 10:47:27

W*m

Ik blijf thuis met de verkiezingen moet echt eerst over dit trauma heen komen...

2018-03-10 23:45:16