Bossche student komt in actie tegen ongezonde en karige kantine kunstacademie

Het aanbod in de kantine, een kleine counter, in het gebouw van AKV|St.Joost in Den Bosch is marginaal. Er zijn bijna geen opties. Laat staan gezonde. En het is aan de prijzige kant. Naast het feit dat de counter maar twee uur per dag open is. Leonie Ketteler, masterstudent Illustrations, komt in actie.

Natuurlijk studeren er veel minder studenten in het gebouw aan de Parallelweg in Den Bosch dan aan de Onderwijsboulevard in dezelfde stad of aan de Hogeschoollaan in Breda. En dat is van invloed op het assortiment. Maar dat neemt niet weg dat ook de kunststudenten een ruimer en betaalbaarder, maar bovenal gezonder assortiment willen. “De kantine is twee uur per dag open, maar na 1,5 uur is vrijwel alles altijd al op”, vertelt masterstudent Leonie. “Vaak zijn er dan alleen nog broodjes Unox te koop.”

Tegenstrijdig
Volgens Matthieu van Waardenburg van kantine uitbater Eurest, zijn de mogelijkheden in de kantine beperkt om het rendabel te houden. “Toch lukt het steeds beter om vraag en aanbod op elkaar af te stemmen. Onze vaste medewerker Dimphy luistert goed naar de wensen en speelt hier zeker op in. Zo’n 70 procent van de keuzes is geschikt voor vegetariërs.”

Maar daar denken de kunststudenten heel anders over, blijkt uit de door Leonie opgezette enquête. Deze werd veelvuldig ingevuld. De enige reden dat studenten wel eens wat bij de kantine kopen, is omdat het de enige plek in de nabije omgeving is, blijkt uit de resultaten. Redenen om niet vaker wat te kopen: het aanbod is te klein en het is te duur.

Gezondere opties
Natuurlijk zouden ze ook zelf bammetjes kunnen meenemen. Maar veel van de AKV-studenten werken dagenlang aan hun projecten in het gebouw. Zo nu en dan is het fijn als er een plek in de nabijheid is om wat te kopen voor de trek en afwisseling.

Om Eurest, de uitbater van de kantines, suggesties ter verbetering mee te geven, zette Leonie ook vragen uit over wat er verbeterd kan worden. De meest gehoorde antwoorden: gezondere broodjes, vegetarische opties en salades. Van verse soepen tot aan een saladebar die elke dag wisselt, zonder bang te zijn dat er alleen nog broodjes Unox verkrijgbaar zijn.

Beneden verwachting
Mede-student en AMR-lid Martin Memelink: “Het initiatief van Leonie geeft een helder signaal vanuit de studenten dat de kantine niet voldoet aan de verwachtingen.” Martin benadrukt hoe belangrijk goede voeding is voor onderwijs. “Onze hersenen verbruiken 20 procent van onze energie, en dat zegt nog niets over hoe belangrijk de kwaliteit van ons voedsel is. Wat moet je doen als de honger toeslaat, maar de kantine dicht is? Dat is niet wenselijk. Studenten moeten kunnen rekenen op een degelijke kantine.”

Een goede volgende stap? Leonie noemt als voorbeeld Erasmus School of Economics, waar studenten sinds kort veganistisch en volledig plantaardig kunnen lunchen.

Kitty van Teeffelen

Waarom is de reactie van onze cateraar niet meegenomen in dit artikel. Ik dacht dat Punt een onafhankelijk medium was. Niet dus!!

2018-04-09 13:10:59

Matthieu van Waardenburg

We kunnen niet alles uitstallen. Vraag gerust naar budgetartikelen. Ook in het EKP-gebouw koop je een beker soep, tosti, banaan en een beker melk voor € 2,26. Onze dagelijkse gasten zijn positief, maar we staan zeker open voor verbeteringen.

2018-04-09 12:24:23

Matthieu van Waardenburg

Naast soep, diverse belegde broodjes, fruit, zuivel, warme ovensnacks en frisdranken worden ook de gewenste salades en verse sappen aangeboden. De prijsstelling is gelijk aan de andere locaties van Avans.

2018-04-09 12:21:07

Anoniem

Je kan ook blij zijn dat er überhaupt een kantine is.

2018-04-05 15:31:15

student

GOED DIT! Hogescholen, academies en universiteiten bereiden voor op de beroepspraktijk. Zo lijkt dat ook te gaan met de voorbereiding op de bedrijfskantines. Broodjekroketmetmayo en zoute soep lifestyle. Hier moet snel verandering in komen.

2018-04-05 13:30:34