Comeniusbeurzen ter waarde van 50.000 euro naar drie Avansprojecten

Tientallen docenten aan hogescholen en universiteiten krijgen geld om hun onderwijsideeën te realiseren. Wetenschapsfinancier NWO trekt dit jaar 6 miljoen euro uit voor de zogeheten Comeniusbeurzen, die voor de derde keer worden toegekend. Drie Avansprojecten zijn gehonoreerd.

In totaal zijn 74 voorstellen gehonoreerd: 37 beurzen gaan naar hogescholen, 36 naar universiteiten en één beurs gaat naar een gemeenschappelijk project. De beurzen richtten zich dit jaar op drie thema’s: ‘gepersonaliseerd onderwijs’, ‘gelijke kansen’ en ‘hoger onderwijs in verbinding met de samenleving’.

Van Avans zijn de volgende voorstellen gehonoreerd:

Virtueel voorbereiden met de Lab app
De Academie voor de Technologie van Gezondheid en Milieu (ATGM) wil studenten meer regie geven over hun leerproces in de voorbereiding op het oefenen van praktische vaardigheden. Door studenten meer keuzevrijheid te bieden, kunnen ze meer gepersonaliseerd leren. De academie herontwerpt daarvoor het practicumonderwijs. Studenten kunnen bijvoorbeeld alvast virtueel oefenen met de (basis)handelingen en analyses die ze op het laboratorium gaan uitvoeren.

SchrijfGOED: schrijfonderwijs gepersonaliseerd, open en digitaal
Met het project SchrijfGOED beoogt de ATGM een integrale leerlijn Schrijfonderwijs te ontwikkelen voor haar studenten. Er komen onder andere up-to-date leerdoelen en een blended leeromgeving waar studenten zelf kunnen oefenen. Studenten zullen elkaars werk van feedback voorzien.

Van mechanica voor de klas naar mechanica voor de student
Studenten van de Bredase opleiding Mechatronica van de Academie voor Engineering en ICT missen kwalitatieve en tijdige feedback. Daarom wordt voor de module Dynamica 2 een lesprogramma ontwikkeld met een digitale formatieve toetsingsmethode die studenten voorziet van gepersonaliseerde feedback.

Deze drie projecten krijgen een Comenius Teaching Fellow-beurs ter waarde van 50.000 euro.

Het Comenius-programma, vernoemd naar de 17e-eeuwse pedagoog Johannes Amos Comenius, werd in 2016 in het leven geroepen en gefinancierd met de opbrengsten van het leenstelsel. De beurzen geven een impuls aan onderwijsvernieuwing en dragen idealiter ook bij aan een cultuurverandering. Vooral bij de universiteiten voert het wetenschappelijk onderzoek de boventoon en geldt het onderwijs nog vaak als ondergeschoven kindje. Uiteindelijk zal er jaarlijks structureel 20 miljoen euro worden verdeeld.

De beurzen worden uitgereikt op 16 mei. Dan treden de ‘fellows’ ook toe tot het nieuwe Comenius Netwerk van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen.