Fontys aansprakelijk voor klimongeval buiten lestijd

Fontys Sporthogeschool moet bijna 3.500 euro schadevergoeding betalen aan een student die buiten lestijd van een klimmuur viel. Omdat hij oefende voor een verplichte klimtoets, was de school medeverantwoordelijk voor zijn veiligheid, oordeelt de rechter.

Het ongeval gebeurde in 2011 in een klimhal in Eindhoven, waar de destijds 23-jarige tweedejaarsstudent met twee medestudenten trainde voor een klimtoets van zijn opleiding “sports & leisure adventure”. Tijdens het abseilen maakte de student per ongeluk zijn zekering los en viel hij veertien meter omlaag. Daarbij liep hij “ernstig letsel” op, maar wat hem precies mankeerde staat niet in het vonnis.

Gevaarlijk
De rechter vindt dat de student aan de zorg van de school was toevertrouwd toen hij zelfstandig aan het oefenen was voor de eindtoets. In dit geval woog die zorgplicht extra zwaar, aangezien klimmen een gevaarlijke sport is. Het trainen maakte deel uit van het lesprogramma. Omdat de school geen eigen klimmuur had, moest de student naar de klimhal, waar hij onvoldoende in de gaten werd gehouden.

Fontys had bovendien duidelijker moeten maken dat het abseilen niet zou worden getoetst. De student dacht van wel en had de techniek anders niet geoefend, zegt hij.

Eigen schuld
Toch is het volgens de rechter niet alleen de schuld van de hogeschool. Het ongeluk was grotendeels de fout van de student zelf en kan de school slechts voor 40 procent worden aangerekend. Fontys moet daarom dat percentage van de geclaimde 8.658,72 euro vergoeden, wat neerkomt op 3.463,49 euro.

Fontys wil niet inhoudelijk reageren op de zaak en kan ook niets zeggen over het letsel van de student. Een woordvoerder benadrukt dat de school “een veilige omgeving voor haar studenten vanzelfsprekend zeer belangrijk vindt”. De school heeft inmiddels een eigen klimmuur.

Lynn

Opvallend is dat deze student zelf bij de klimhal had gewerkt en dus alle veiligheidsregels kende. Bovendien had hij het klimvaardigheidsbewijs K2 (indoor naklimmen) waarvan abseilen geen onderdeel is.

2018-04-03 11:16:38