‘Het studententeam van Unicef kan echt een verschil in levens te weeg brengen’

Het studententeam van Unicef in Breda is al vijf jaar actief voor de kinderrechtenorganisatie van de Verenigde Naties. In en rondom de stad organiseren ze verschillende activiteiten om geld op te halen voor kinderen in risicogebieden.

Lid van het team, tweedejaarsstudente Sociaal Pedagogisch Hulpverlener, Roos Kerckhaert: “Door verschillende evenementen te houden, zamelen we veel geld in. We hebben bijvoorbeeld een bootcamp georganiseerd. Ook is er regelmatig een pubquiz of bingo. Afgelopen januari hadden we Unicef on ice, voor elk rondje dat je schaatste haalde je geld op.”

Kinderen in risicogebieden
Het geld gaat naar de organisatie. Zij zetten dit geld om in hulp. “Een van de bekendste acties is de dekenactie. Bij deze actie wordt er vijf euro gedoneerd. Unicef zorgt dat er van dit geld een deken wordt gekocht en dat de dekens bij mensen in Syrië terecht komen.” Unicef wil vooral zo veel mogelijk geld verzamelen om hulp te kunnen bieden in de risicogebieden. “Het centrale doel van de organisatie is dat ieder kind recht heeft op een goede gezondheid, fatsoenlijk onderwijs en een dak boven zij/haar hoofd.”

Zelf is Roos lid geworden omdat ze haar vrije avonden graag wilde vullen met vrijwilligerswerk. “Een vriendin van mij was toevallig lid en na het bezoeken van een evenement van Unicef was ik meteen enthousiast. Het is een fantastische kans om mee te mogen werken om geld in te zamelen voor een grote organisatie. Zij kunnen echt een verschil in levens te weeg brengen in minderbedeelde landen.”

Studententeam
Het team bestaat op dit moment uit tien studenten van verschillende opleidingen. “Het is echt gezellig met z’n allen. We wonen allemaal in Breda en zijn daarom ook veel samen. Naast de gezelligheid, vind ik het ook belangrijk om mij hiervoor in te zetten. Je bent maatschappelijk betrokken en je doet het allemaal voor een goed doel. Dat maakt het mooi”, aldus Roos.

Lijkt het jou nou ook leuk om samen te werken met het studententeam voor Unicef? Mail dan naar unicefstudenten@gmail.com