OM eist werkstraf tegen student voor hacken PC’s Avans

Het Openbaar Ministerie eist donderdagmiddag werkstraffen tegen twee broers die in 2016 keyloggers plaatsen op computers bij Avans in Breda. Op de vraag van de rechter of zij het waren, antwoorden beiden “Ja. Dat klopt.”

De oudste broer (30) en jongste broer (27) worden ervan beschuldigd dat zij van eind februari tot medio april 2016 keyloggers hebben gebruikt om inloggegevens van docenten te achterhalen. De oudste broer studeerde aan Avans.

De gegevens op de keyloggers zijn in 2016 door Avans uitgelezen. Op basis daarvan en camerabeelden van de omgeving kwam hij al snel als dader in beeld. Toen ontkende hij nog. “We beschikken over veel indirect bewijs”, liet Jeffrey Janssen, adjunct-directeur van de Diensteenheid ICT en Facilitaire dienst eerder weten aan Punt.

Donderdagmiddag moesten de broers voorkomen bij de Rechtbank in Breda. Het OM eiste een werkstraf van 150 uur tegen de oudste verdachte. Zijn jongere broer hoorde 120 uur werkstraf vorderen, meldt BN DeStem.

Vissen naar wachtwoorden
De 30-jarige verdachte wordt er bovendien van beschuldigd dat hij al eerder – in 2015 – bezig is geweest met het hacken van hogeschool-accounts. Op zijn computer zijn wachtwoorden aangetroffen.

Lees ook: Verdachte Avanshacker is Bredase student

De eerste keylogger, een apparaatje dat aanslagen van het toetsenbord bijhoudt en bijvoorbeeld internetverkeer en wachtwoorden registreert, werd aangetroffen door een ict-medewerker. “We kregen een melding van een defect toetsenbord en toen bleek er een keylogger tussen het toetsenbord en de pc te hangen”, vertelde Janssen. De andere keylogger is gevonden door een oplettende docent. Beide keyloggers zaten bij smartboard PC’s.

Gegevens niet aangeboden aan anderen
Tijdens de zitting verklaarde de student dat hij door een ongeval achterstand had opgelopen tijdens zijn studie. Hij werd depressief omdat zijn moeder hem bleef pushen om door te gaan met zijn opleiding. Hij wilde tentamens inzien om zijn herkansing te halen. Hij weerspreekt dat hij gegevens ook aan andere studenten heeft aangeboden. “Ik ben met alles helemaal niks opgeschoten.”

Het broertje wilde alleen maar helpen omdat hij het ‘zielig’ vond voor zijn broer. Hij zat niet op Avans en heeft naar eigen zeggen ook niets met de gegevens gedaan.