Onderwijsdag: kijk in de toekomst van Avans

Het hoger onderwijs gaat de komende jaren flink veranderen. Ook Avans is in beweging. Medewerkers en studenten die willen weten welke nieuwe onderwijsvormen er komen, moeten zeker naar de Onderwijsdag komen. Bestuursvoorzitter Paul Rüpp legt uit wat er zoal op de Onderwijsdag gebeurt.

“Op de Onderwijsdag zie je dat medewerkers elkaar ontmoeten en inspireren”, vertelt Rüpp. ”Kennis delen staat centraal. De afgelopen jaren hebben we steeds meer studenten betrokken bij de Onderwijsdag. Leden van de Avans Medezeggenschapsraad en de opleidingscommissies zijn weer uitgenodigd, maar ook andere studenten kunnen zich nog aanmelden.”

“Studenten worden in de toekomst steeds mobieler. Onderwijs zal meer plaatsvinden op afstand. Nu bieden wij nog complete opleidingen aan”, zegt Rüpp, “maar we gaan naar vraaggestuurd onderwijs. Daar moeten we nu al over nadenken.”

Trends en duurzaamheid
De bestuursvoorzitter wijst erop dat er zowel qua gastsprekers als workshops tijdens de Onderwijsdag veel op het programma staat dat te maken heeft met de toekomst van het hoger onderwijs en dus ook van Avans. “Trendwatcher Ruud Veltenaar bijvoorbeeld heeft een inspirerend verhaal over de verwachte ontwikkelingen en welke impact die hebben op het onderwijs. Anne-Marie Rakhost van Duurzaamheid.nl geeft een lezing over de 17 Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties en wat je daar in het onderwijs mee kunt doen. Ik denk dat haar verhaal ook erg interessant is voor studenten.”

Talkshow
Medewerkers en studenten kunnen op de Onderwijsdag ook ‘proeven’ van nieuwe onderwijsvormen. “De Academie voor Bouw en Infra is bij de duale opleidingen bezig met leeruitkomsten. Dat betekent dat studenten één eindtoets krijgen. Maar wat betekent dat voor je onderwijs? Kun je dat ook toepassen op voltijdsopleidingen?” In de talkshow Chance Talks vertellen docenten en studenten waarom zij elke woensdagavond bereid waren naar Avans te komen voor een extra uitdaging.

De Onderwijsdag vindt plaats op 12 april in het Koning Willem II stadion in Tilburg. Medewerkers kunnen zich nog aanmelden via de speciale website. Studenten kunnen een mail sturen naar onderwijsdag@avans.nl.

Spectaculaire opening
“Ik wil alle bezoekers vragen de speciale app te downloaden. We hebben namelijk een spectaculaire opening, maar die werkt alleen als iedereen de app heeft