Trends, ontwikkelingen en strategieën voor communicatie-experts in spe

Hoe belangrijk zijn influencers? Wat zijn de laatste techtrends en hoe kun je sociale media het beste inzetten als bedrijf? Tijdens het Congres van de Digitale Communicatie vertelden professionals studenten over hun vakgebied. Tim Hofman sloot het congres met een vrolijk praatje af.

Digitale ontwikkelingen
Het evenement werd dit jaar voor de tweede keer georganiseerd in het NAC stadion van Breda. Een mooie kans voor studenten om professionals uit het werkveld te ontmoeten. “De gastlezingen waren erg interessant. Eén minpuntje vond ik wel dat er weinig professionals aanwezig waren waarmee je achteraf kon kletsen. Daardoor viel het netwerken een beetje tegen, terwijl dat gunstig is als je op het punt staat om af te studeren”, aldus vierdejaarsstudent Communicatie Christel.

‘We zitten veel met onze neus in de studieboeken, terwijl de wereld steeds digitaler wordt’

Volgens Christel zijn de digitale ontwikkelingen in het medialandschap het meest intrigerend.“Ik vind het super boeiend om te horen wat er verandert en hoe snel dat gaat. De opleiding Communicaitie bij Avans is heel theoretisch. We zitten veel met onze neus in de studieboeken, terwijl de wereld steeds digitaler wordt. Eigenlijk zouden docenten vaker inspiratiesessies op de hogeschool kunnen geven. Het brengt immers een stukje praktijk met zich mee.”

Ook aanwezig was Noëlle, eveneens vierdejaarsstudent Communicatie. Zij is het niet eens met Christel: “Wij groeien op in een digitaal tijdperk, dus ik vind dat ik genoeg kennis heb van sociale media en andere technologische ontwikkelingen. Ik gebruik het zelf dagelijks, dus ik hoef geen extra uitleg op school. Ik heb juist voor communicatie gekozen, omdat het over gedragsverandering gaat. Als het me puur om het online aspect ging, had ik wel voor Communication & Multimedia Design gekozen.”

Nu.nl vs. Samsung
Ester van Dam, docent Communicatie, vertelt: “Het was erg boeiend om te luisteren naar Gert-Jaap Hoekman van NU.nl. Studenten hoorden hoe het nieuwsmedium app- en pushberichten gebruikt om lezers te lonken. Ook ging hij in gesprek met Michiel Dijkman van Samsung, een gesprek tussen een commercieel bedrijf en een journalist is voor studenten natuurlijk erg nuttig.”

Volgens Van Dam had Dijkman het idee dat er louter berichten werden geschreven over Samsung als het slecht ging, waarop NU.nl uitlegde wat de voorwaarden zijn voor een relevant nieuwsbericht. “Met dit soort vraagstukken gaan studenten Communicatie later natuurlijk ook te maken krijgen”, zegt de docent.

Inspiratiesessies
Andere sprekers waren Marvin Pranger, kookliefhebber van vooral aziatische gerechten en Leroy van Limbeek, die werkt als een zogeheten Influencer Manager. Ook heeft hij NOS kort bedacht, het grootste Nederlandse nieuwsaccount op Instagram.

Als kers op de taart was daar de afsluiter: programmamaker Tim Hofman. Hij gaf een presentatie over BOOS en kreeg een volle zaal met studenten stil. Hij vertelde over het idee achter het succesprogramma en zijn plannen voor het schrijven van nieuwe boeken én een spin-off op BOOS.

Marvin Pranger

Beste Marith, ik weet van mezelf wel dat ik enorm van Indonesisch koken & eten houd, maar ben weliswaar geen founder van een dergelijk foodblog ;-) je brengt me wel op ideeën, waarvoor dank! Mvg, Marvin

2018-04-26 10:36:03

Tatjana