5 mei: tiende editie Studentenbevrijdingsfestival in Tilburg

Het Tilburgse Studentenbevrijdingsfestival is het enige bevrijdingsfestival van Nederland dat voor en door studenten wordt georganiseerd. Dit jaar wordt de tiende editie van het festival in de Muzentuin gevierd met een bijzondere gast.

Naast verschillende dj’s, zoals Kriss One, Deepend en Thom Bold, is Frans Linders uitgenodigd. Linders, geboren in 1923, is de enige nog levende van een groep Tilburgse studenten die in de oorlogsjaren in Dassel werd tewerkgesteld. Hij zal om vijf voor vijf het vrijheidsvuur aansteken.

Het was oorlog
“Een echt studentenleven was er niet: het was oorlog”, blikt Linders terug. Tijdens de oorlog moest een deel van de studenten in Tilburg onderduiken, een ander deel sloot zich aan bij het ondergronds verzet of werd gedwongen tewerkgesteld in Duitsland. Zo ook Linders: “Wij moesten ons in het voorjaar van 1943 melden en van de bezetter een loyaliteitsverklaring tekenen.” Wie weigerde te tekenen, kreeg bericht dat hij naar Duitsland moest om in de oorlogsindustrie te werken en mocht geen colleges meer volgen. En wie weigerde naar Duitsland te gaan, riskeerde represaillemaatregelen tegen familieleden. Vanuit de Hoogeschool in Tilburg werd de studenten niets opgelegd, maar de studenten zaten op één lijn: “Onderling hebben we gewoon besloten: die verklaring tekenen we niet, punt uit. Wat denken ze wel, die moffen. We waren opstandig.”

Voor de aankleding van het Studentenbevrijdingsfestival doken de organiserende studenten het Regionaal Archief Tilburg in. “We hebben foto’s gevonden van studenten uit de oorlogstijd en tijdens de bevrijding. Ook hebben we beelden van straten gevonden die nu iconische straten zijn voor het Tilburgse studentenleven. De beste vondst is een oude foto van studentenvereniging T.S.C. Olof op hun 19e Dries, een herkenbaar tafereel voor menig student in Tilburg.”

Het festival begint om 14.00 uur, je kunt naar binnen tot 16.30 uur. Entree is 7,50 euro. Je moet wel een studentenpas meenemen.