AKV-alumni ontwerpen schrikbeeld onderwijstoekomst voor het ministerie van Onderwijs

Hoe ziet het onderwijs er in pakweg 2050 uit? AKV-alumni Ilja Kramer en Francien van Cappelle ontwierpen een schrikbeeld met een duidelijke boodschap, gebaseerd op de huidige ontwikkelingen binnen het onderwijs en de maatschappij. “We willen een signaal afgeven.”

Het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap bestaat in juni honderd jaar. Ter ere van dat jubileum vroegen zij alle kunstacademies in Nederland een visie te ontwerpen op hoe het onderwijs er in 2050 uit ziet. Geen feestvreugde namens het ontwerpersduo Van Cappelle en Kramer, maar een kunstwerk dat waarschuwt voor ontwikkelingen die zouden kunnen plaatsvinden.

Pleidooi
Het ontwerp van Ilja en Francien is geïnspireerd door en gebaseerd op de eenvoud van een blokkendoos. “Het kinderspeelgoed fungeert als metafoor voor het onderwijs dat mensen forceert dat te worden wat de maatschappij van ze verlangt”, volgens de dames. Hun werk is een pleidooi tegen wat de technologische ontwikkelingen voortbrengen en eenheidsworst oplevert. “Jonge mensen moeten kwaliteiten ontwikkelen waarmee zij zich kunnen onderscheiden.”

Angst
De keuze voor dit ontwerp komt voor uit de angst die Ilja en Francien zelf ook voelen. “Veel beroepen verdwijnen door robotisering en technologische ontwikkelingen, met name kunstmatige intelligentie. Dat raakt direct het grote aantal leerlingen dat het vmbo en mbo bezoekt. Er komen minder beroepen en functies aan de onderkant van de arbeidsmarkt, dus ook minder uitstroomprofielen.” Wanneer zo’n situatie voordoet, moeten studenten vooral leren hoe zij zich op persoonlijk en sociaal vlak verder kunnen ontwikkelen. Daar moet volgens het ontwerpersduo meer aandacht voor komen in het onderwijs.

Voor het veldonderzoek keken Ilja en Francien veel documentaires, verrichtten ze grondig onderzoek naar de thematiek en sparden ze veel met docenten.

Ilja en Francien studeerden vorig jaar af aan de kunstacademie. Het ontwerpersduo maakt onder de naam Van Cappelle en Kramer kunst gericht op sociaal maatschappelijke onderwerpen.