Avansstudent met eigen pindasaus in top 25 beste jonge ondernemers

Een goede pindasaus heeft pit, een zuurtje en bovenal veel pindasmaak. Vooral dat laatste miste Avansstudent Max van den Heuvel bij de bestaande sauzen. Hij bracht zijn eigen pindasaus op de markt. Inmiddels is héMax een begrip. Supermarkten zoals Plus, Spar en Jumbo hebben de saus al in hun schappen staan en Max behoort volgens Sprout tot de 25 beste jonge ondernemers van 2018.

“Ik vond het bizar om te horen en tegelijkertijd natuurlijk een supergave eer”, reageert Max op de erkenning. “Het vormt een extra stimulans om nieuwe stappen te zetten.”

Bestaande pindasauzen zijn niet te pruimen, vertelde de vierdejaarsstudent Ondernemerschap & Retail Management eerder aan Punt. “Vaak zijn ze te zoet of hebben ze een vlakke smaak. In een goede saus zitten vooral veel pinda’s. Daarom bestaat die van mij voor zo’n 40 procent uit deze peulvruchten. Dat is het dubbele van andere aanbieders.” Max heeft inmiddels diverse winkels overtuigd, want zijn satésaus ligt bij 14 verkooppunten in Brabant en Limburg.

‘We willen gezonder eten en het liefst met zo min mogelijk onbekende ingrediënten’

Gezonde pindasaus
HéMax is gluten- en lactosevrij en bevat minder suikers dan sauzen van concurrenten. “Je merkt dat consumenten steeds meer letten op hun voeding. We willen gezonder eten en het liefst met zo min mogelijk onbekende ingrediënten. Daar probeer ik met mijn verantwoorde saus op in te spelen.”

Lees ook: De lekkerste satésaus komt van een Avansstudent

Studeren en ondernemen gaat prima samen, al heeft Max het drukker dan ooit. “Momenteel studeer ik af met mijn eigen bedrijf, maar dat kost me ontzettend veel tijd.” Toch neemt hij ook tijd om te ontspannen. “Binnenkort vlieg ik met vrienden naar Budapest. Even bijtanken en dan weer keihard aan de slag.”

Tips
De gouden tip voor beginnende ondernemers volgens Max: “Zelf heb ik altijd maximaal geleend bij DUO om alles te kunnen bekostigen. Goedkoop lenen, maar wél investeren in een goed idee dus.” Hij adviseert jonge ondernemers ook om risico’s te nemen. “Je merkt dat de waardering vanuit het bedrijfsleven groot is wanneer je op jonge leeftijd durft te ondernemen”, aldus Max.