Bierweek Virgo: ‘Tafels balanceren op bierflesjes’

Afgelopen week stond bij studentenvereniging Virgo in het teken van de jaarlijkse meiweek, speciaal voor alle leden en introduceés. “Het zijn fantastische dagen waarin flink wordt gelachen en gedronken.”

Het wordt ook wel ‘de bierweek’ genoemd, omdat er naast het standaard drank assortiment ruim 80 tot 90 verschillende soorten speciaal bier wordt geschonken. In de meiweek organiseert Virgo verschillende activiteiten, zoals een pubquiz en het populaire themafeestavond.

Begrip
Voor de leden zelf is het al jarenlang een traditie. “Sommigen beweren dat de meiweek al 30 jaar bestaat. Inmiddels is de meiweek dus een echt een begrip binnen de vereniging. Ik sprak laatst met een van onze actieve leden. Hij legt in de maanden voorafgaand aan de bierweek geld opzij, zodat hij de hele week lang kan genieten van het aanbod aan speciaal biertjes”, vertelt voorzitter Remco Markestein.

“Er wordt elk jaar door de leden en ook door mij zelf enorm uitgekeken naar het gebeuren. De sfeer is altijd top in de soos, maar in de meiweek is het nóg beter. Ik zie weer leden die ik niet vaak zie, het is de hele week gezellig druk en er wordt veel gelachen met elkaar.”

Thema
Bij de viering hoort ook een speciaal thema. Dit jaar was dat ‘alles uit de kast’. “De activiteitencommissie denkt na over het thema, de invullingen van de avonden en die regelen het personeel op de avonden zelf. De activiteiten zijn allemaal gekoppeld aan het thema.”

Tijdens de pubquiz op dinsdag kwamen sommige leden verkleed als dier. Wie dat deed, kreeg als groep bonuspunten. “Ook dit sluit aan bij ons thema, het zijn immers verkleedkleren die je uit de kast trekt.”
Op de donderdag komt het thema duidelijk terug. “Deze feestavond noemen we dit jaar ‘Gender in de blender’. Bij dit feest kun je verkleed gaan als het andere geslacht.”

Naast deze twee avonden is er op de maandagavond altijd een traditionele eetavond. Op maandag kan er voor vijf euro een maaltijd worden gegeten. De vrijdag wordt feestelijk afgesloten. Het vormt de laatste avond van de meiweek. “De vrijdag is onze oud-leden avond. Zij worden hiervoor speciaal uitgenodigd. Het is leuk om iedereen dan weer even te zien.”

Schuimparty
“De leukste activiteitendag vind ik altijd de dinsdagavond. Er wordt dan vaak iets actiefs gedaan. De leden zijn dan nog meer als groep met elkaar in contact en dat maakt het heel tof. Maar naast deze avond kan ik ook enorm genieten van de oud-leden avond. De sfeer is dan altijd net iets anders. Er wordt maximaal gedronken en heel veel gelachen”, vertelt de voorzitter.

“Aan het eind van de avond staat altijd heel de soos op z’n kop, letterlijk. Tafels balanceren op bierflesjes en er staan hele bouwwerken van tafels en stoelen vol met bekers water. Alles staat op een andere plek. Vorig schooljaar was ik zelf lid van de activiteitencommissie en toen werd er op de oud-leden avond een oude brandblusser gevonden in de opslag. Hier werd gretig gebruik van gemaakt. Voor ik het wist, was de soos veranderd in een schuimparty. Dat was echt lachen.”