Brand in studentenflat Rotterdam

Bij een brand in een studentenflat aan de Rotterdamse Admiraliteitskade zijn drie gewonden gevallen. Een van hen liep brandwonden op en twee ademden rook in. Ze zijn naar het ziekenhuis gebracht.

Bij het koken sloeg de vlam in de pan, vertelt woordvoerder Jop Heinen van de veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond. Er ontstond een brand met veel rookontwikkeling. De brandweer was snel ter plaatse, want er staat daar vlakbij een kazerne.

De brand was snel onder controle en bleef beperkt tot de woning op de derde etage. De brandweer kon de etage voldoende ventileren. De drie gewonden zijn ter plekke opgevangen en daarna naar het ziekenhuis gebracht.

In het pand wonen voornamelijk studenten, maar het is niet bekend of de drie gewonden inderdaad studenten zijn. Woordvoerder Heinen kan ook niet zeggen hoe ernstig hun verwondingen zijn.

Steekvlammen
Als de vlam in de pan slaat, doe er dan een deksel op. Dan kan er geen zuurstof bij en dooft het vuur, zegt Heinen. Probeer de brand vooral niet met water te blussen. “Dat kan enorme steekvlammen geven.”

En als je de woning moet verlaten, doe dan de deur achter je dicht. Dat hadden deze bewoners niet gedaan. Brand en rook verspreiden zich makkelijker als de deur openstaat, wat gevaarlijk is voor de buren.

Woning brandveilig
Op de website van de Landelijke Studentenvakbond kunnen studenten checken of hun woning brandveilig is. Hangen er rookmelders, is er blusmateriaal, maakt iedereen het pluizenfilter van de wasdroger schoon, zijn de vluchtwegen vrij?