Chemiestudent komt met gezond alternatief voor Ritalin

Cijfers oprikken door een granolabar te eten? Soheel Mohammadi, vierdejaarsstudent Chemie bij Avans, zweert erbij. Hij ontwierp de zogeheten OPUS Smart Bar voor lange stagedagen, tentamenweken en vergaderingen.

Voor fysieke vermoeidheid bestaan er energiedranken zoals Red Bull, constateert Soheel. “Maar voor optimale concentratie en mentale energie bestaat er weinig. Ja, een pilletje, maar ik wilde een alternatief voor Ritalin.”

“Ik probeerde te leren voor een tentamen, maar kon me voor de zoveelste keer nauwelijks concentreren. Geen onbekend probleem onder mijn medestudenten.” Dat bracht Soheel op het idee voor zijn reep.

Wondersnack
“In mijn reep zitten geen toegevoegde stoffen. Hij is superlekker en geeft je door de gezonde ingrediënten een mentale oppepper”, meent de student. Wat er precies in zijn ‘wondersnack’ zit, dat wil Soheel niet verklappen. “Ik kan alleen zeggen dat ‘ie rijk is aan muesli, granola, gedroogde vruchten, noten en chocola. De toegevoegde supplementen geef ik pas prijs als ik overga tot de officiële verkoop.”

“Ik heb dankzij mijn studie Chemie de kennis in huis om een reep te creëren, dus dat was zo gepiept. Maar het ontbrak me vervolgens aan de vaardigheden om mijn snack onder de aandacht van medestudenten te brengen. Daarom koos ik voor de minor Ondernemen.”

Lovende reacties
Met succes, want na zijn minor ging het rap met de Smart Bar. “Ik krijg lovende reacties van proevers en ben nu in gesprek met een bedrijf dat mogelijk mijn repen gaat produceren. Bij mijn tussentijdse beoordeling kreeg ik als beloning zelfs hulp van Romy Verveer, een tweedejaarsstudent Ondernemerschap & Retail Management’

Soheel is naar eigen zeggen technisch gekwalificeerd, maar commercieel minder sterk. “Romy heeft me super goed geholpen. We zijn een team. Ik maak de repen, zij helpt me vervolgens bij de promotie.”

Verschillende smaken
De Opus Smart Bar is nog niet te koop, Soheel heeft alleen nog proefmonsters gemaakt. “Vandaag deel ik ze samen met Romy uit bij Avans in Breda, maar ik hoop ze binnenkort via
mijn website te verkopen. Studenten kunnen tegen die tijd kiezen uit verschillende smaken. Dan merken ze vanzelf of hun leerprestiates ervan vooruit gaan.”

Of een slimme reep echt helpt tegen concentratieproblemen? Soheel is zelf in elk geval overtuigd, maar er zijn geen onderzoeksresultaten. De eerste proevers moeten de snack tenminste een paar weken uitproberen. “Kom vanmidddag langs in Breda en neem een paar samples mee. Wie weet krik je voor de laatste tentamenweek je cijfers flink omhoog!”

perpost

Gezien Ritalin alleen verkrijgbaar zou moeten zijn als men een diagnose heeft van een psychiater, is het wel vreemd dat dit artikel suggereerd dat je dit zo kan krijgen als je je niet kan concetreren.

2018-05-24 15:17:30